ZIELONA GÓRA:

Nowy dworzec kolejowy [Nieznana Zielona Góra]

Kiedy powstawał był szczytem techniki i wzbudzał zachwyt. Na dodatek został wyróżniony w konkursie Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Dzisiaj nie zachwyca i coraz częściej z tęsknotą patrzymy na ten, który był jego poprzednikiem. Zielonogórski dworzec, to o nim będzie ten odcinek.

Zielona Góra stając się miastem wojewódzkim zaczęła się prężnie rozwijać. Rozbudowywano ją wszerz i wzdłuż. Powstawały nowe osiedla, drogi, budynki użyteczności publicznej. Najważniejsze miasto województwa musiało wyglądać dostojnie. Pierwszą wizytówką Zielonej Góry po podróży kolejowej był dworzec. Stary przedwojenny i NIEMIECKI nie podobał się ówczesnym władzom. Był „niereprezentacyjny i zbyt mały na potrzeby miasta”.

W połowie lat 60. XX wieku postanowiono ten stan rzeczy zmienić. Pierwotnie jak pisała „Gazeta Zielonogórska” miała być to tylko przebudowa, która… zakończyła się rozbiórką starego dworca. W jego miejscu miała powstać prawdziwa perła architektury i wielkomiejskości.

Prace projektowe zlecono Zygmuntowi Kłapockiemu, który był odpowiedzialny za przygotowanie bardzo szczegółowych planów budowlanych. Budowa miał się zająć Oddział 10 Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych z Poznania. Nowy dworzec miał mieć przepustowość pasażerską „3,7 mln pasażerów rocznie i 1400 osób na godzinę podczas szczytowego nasilenia ruchu”. Miał on składać się z budynku pasażerskiego, wewnątrz którego miały znaleźć się kioski „Ruchu”, biura „Polresu” (placówki rezerwacji miejsc), kasy biletowe, bębenkowe rozkłady jazdy, poczekalnie, przechowalnie, restauracja, kawiarnia, świetlica dla podróżnych i toalety. Na piętrze miały być pokoje administracyjne dla pracowników kolei z „salką pouczeń” oraz zaplecza baru i kawiarni. Pełne przeszklenie oraz oświetlenie budynku miało być „nowoczesnym spojrzeniem w przyszłość”, a obiekt miał być widoczny dla podróżnych idących od strony miasta. Nowy dworzec miał być pokryty fałdowanym dachem, który miał rozwiązywać problem tzw. „piątej elewacji”. Na dodatek w dachu ukryto nagłośnienie i oświetlenie, które miało stanowić „plastyczne rozwiązanie wnętrza”.

We wnętrzach miał panować jak na ówczesne czasu powiew luksusu. Na ścianach planowano zastosować wykładziny ścienne w postaci „marmurowych płyt polerowanych na trawertyn, boazerie drewniane wykonane z jesionu i mahoniu w kolorze naturalnym (salon fryzjerski, kasy biletowe) bufet baru […] wyłożono płytami „Unilam”. Posadzka dworca wykonana miała być z mozaikowanych płyt marmurowych „Sławniowice”, a schody z granitu. Nie obyło się bez lastriko. Jedynym elementem dekoracyjnym dworca miał być… fresk z płaskorzeźbą.

Budowa miała być szybka i bezproblemowa. Jak się okazało trwała aż cztery lata. Z materiałów prasowych niewiele można uzyskać informacji, gdyż są one lakoniczne i czasami wprowadzają w błąd. W jednym tekście widnieje informacja, że otwarcie nastąpi w Dniu Kolejarza (pierwsza niedziela września), zaś w innym, że w październiku. Za to w październikowych materiałach brak jest jakiejkolwiek informacji o dworcu. Tak więc otwarcie dworca się przeciągało, aż… zbliżało się najważniejsze święto PRL – 1 Maja. Idealna data. Tuż przed tym świętem 30 kwietnia 1970 roku otwarto nowy zielonogórski dworzec! Na otwarciu były elity Zielonej Góry na czele z Janem Lembasem – przewodniczącym PWRN.

Dzisiaj dworzec główny PKP wygląda zupełnie inaczej niż wtenczas jak oddawano go do użytku ze względu na fakt, że w latach 2004-2012 był modernizowany w trzech etapach. Wówczas zamontowano nowe oświetlenie, automatyczne drzwi wejściowe oraz umieszczono napis „Dworzec Kolejowy”.

Źródła:
-opracowania własne;
-Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972;
-artykuły archiwalne „Gazety Zielonogórskiej”, „Gazety Lubuskiej”;
-www. rynek – kolejowy . pl
-zbiory B. Bugla, R. Hellmanna, Archiwum Państwowego w Zielonej Górze.

Tekst:
dr Grzegorz Biszczanik – historyk, filokartysta, znawca dziejów Zielonej Góry

Stary, przedwojenny dworzec kolejowy w Zielonej Górze. Fot. Topolski
Burzenie starego, przedwojennego dworca kolejowego w Zielonej Górze – 1967 rok. Fot. B. Bugiel
Zygmunt Kłapocki – projektant nowego zielonogórskiego dworca kolejowego. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Plan sytuacyjny nowego zielonogórskiego dworca kolejowego. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Rzut parteru nowego zielonogórskiego dworca kolejowego. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Rzut piętra i antresoli nowego zielonogórskiego dworca kolejowego. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Rzut piętra i antresoli nowego zielonogórskiego dworca kolejowego. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w budowie. Fot. B. Bugiel
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w budowie. Fot. B. Bugiel
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w budowie. Fot. F. Konieczny
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w budowie. Fot. Cz. Łuniewicz – zbiory APZG
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w budowie. Fot. Cz. Łuniewicz – zbiory APZG
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Wnętrza nowego zielonogórskiego dworca kolejowego przed uroczystym otwarciem. Źródło: Miesięcznik Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP, Rocznik XXV, 1972
Uroczyste otwarcie zielonogórskiego dworca kolejowego 30.04.1970 roku. Fot. B. Bugiel
Uroczyste zwiedzanie dworca przez zaproszonych gości 30.04.1970 roku. Źródło: „Gazeta Zielonogórska”
Nowy zielonogórski dworzec kolejowy w całej okazałości. Fot. Cz. Łuniewicz – zbiory APZG
Zielonogórski dworzec kolejowy w całej okazałości pod koniec lat 90. XX wieku Fot. R. Hellmann
Widok na zielonogórski dworzec kolejowy po modernizacji. Fot własne
Widok na zielonogórski dworzec kolejowy po modernizacji. Fot własne
Wnętrza zielonogórskiego dworca kolejowego po modernizacji. Fot własne
Wnętrza zielonogórskiego dworca kolejowego po modernizacji. Fot własne
Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00