UCZELNIA:ZIELONA GÓRA:

Czasem Psyche potrzebuje pomocy

Pytanie, “jak się czujesz?” przeważnie przyjmujemy jako przelotne i grzecznościowe zainteresowanie drugiej osoby naszym zdrowiem. Wszystko zależy od tego, jak głębokie relacje utrzymujemy z innymi. Nie ma niczego odkrywczego w stwierdzeniu, że im większa zażyłość, tym większa szansa na szczere i głębokie rozmowy. Czasem jednak łatwiej zwrócić się o pomoc w sytuacji kryzysowej do obcej osoby – specjalisty terapeuty, niż do członków rodziny czy przyjaciół.

Dwie ważne inicjatywy są warte polecenia i zasługują na uwagę: Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami UZ (CWOZN) i #Strefa Komfortu – strona Parlamentu Studentów RP.

Czas pandemii tylko wzmocnił potrzebę szukania pomocy w nagłych tzw. “palących” sprawach. Bezpłatna pomoc psychologiczna dla wszystkich oferowana jest przez specjalistów z CWOZN UZ. Więcej informowaliśmy o tym projekcie w programie “Kwadrans Akademicki”.

Specjaliści zarówno w formie zdalnej i stacjonarnej udzielają pomocy jednak, jeżeli są osoby na miejscu, w Zielonej Górze lub jej okolicach i mogą pojawić się w Centrum osobiście, to do tego zachęcamy. Zawsze ten kontakt „twarzą w twarz” w kontekście terapii jest skuteczniejszą i pożądaną formą wsparcia.

Jeśli jesteś osobą nieśmiałą i masz opory w podjęciu decyzji, żeby skorzystać z porady psychologa, spróbuj przeczytać artykuły terapeutów i innych specjalistów na stronie Parlamentu Studentów RP #STEFA KOMFORTU. Udostępnione są również webinaria i animacje, np: “Depresja – jak pomóc bliskim i samemu sobie”, “Relacje z bliskimi w czasie trwania kwarantanny” i inne.

Jak wskazuje Aleksandra Pikiewicz, autorka artykułu „Zdrowie psychiczne studentów – gdzie szukać pomocy?” sygnały, które wskazują, że student może potrzebować wsparcia psychologicznego to m.in.: przedłużające się stany obniżonego nastroju, apatia, poczucie pustki, brak siły i chęci do działania, trudności w koncentracji i skupieniu uwagi, trudności w relacjach z innymi, trudności z radzeniem sobie z problemami dnia codziennego, narastająca agresja, myśli rezygnacyjne i samobójcze.

W dzisiejszych czasach młodym ludziom stawia się wysokie wymagania. W XXI wieku poprzeczka zawieszona jest wysoko, studenci czują ogromną presję, aby odnieść sukces na studiach, który jednocześnie może stać się trampoliną do rozpoczęcia świetnej kariery zawodowej. Każdy z młodych ludzi czuje oddech konkurencji na plecach. Ciągła gotowość do tworzenia kreatywnych rozwiązań, pomysłów i oryginalnych start-upów, opłacane są stałym napięciem, lękiem czy zachorowaniem na depresję i inne zaburzenia psychiczne, np. uzależnienia.

Według badań przeprowadzonych w 2019 r. przez Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej – “Prawie 9 na 10 studentów pierwszego roku ma problem ze sprostaniem społecznym i akademickim aspektom życia uniwersyteckiego. Stres związany ze studiowaniem jest największym wyzwaniem dla większości studentów – 6 na 10 osób zgłasza, że stres utrudnia im codzienne funkcjonowanie na uczelni.”

O czym musimy pamiętać, jeśli chcemy zadbać o swoje zdrowie psychiczne? Według terapeuty z CWOZN UZ, Łukasza Wojtachy musimy równomiernie dbać o trzy sfery naszego życia: zdrowie fizyczne, psychiczne i dobre relacje z innymi.

Przede wszystkim warto jest zdrowo balansować i wybierać. Należy pamiętać o tym, że zdrowie fizyczne jest tak samo ważne [jak psychiczne]. Wygląd zewnętrzny przede wszystkim dla młodych osób jest istotny, bo to taki jest okres w życiu. Warto pamiętać jak funkcjonujemy, bo w dłuższej perspektywie ma to ogromny wpływ na to jak żyjemy sami ze sobą i w kontakcie z innymi osobami. Znalezienie takiego punktu, który pozwoli nam równomiernie rozwijać i pielęgnować każdą z trzech sfer naszego funkcjonowania, zapewni nam w perspektywie zdrowie i integralność jako osoby.

Życzmy sobie zdrowia, ale pamiętajmy, że wiele zależy od nas samych i podejścia holistycznego.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Zobacz więcej
Back to top button
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: