POLSKA I ŚWIAT:UCZELNIA:

„Bez autonomii nie ma rozwoju” – o przyszłości uczelni i Ustawie 2.0

Półtora roku trwały dotychczasowe prace nad reformą szkolnictwa wyższego. Podsumowaniem konsultacji ze środowiskiem naukowym był Narodowy Kongres Nauki. – Jestem głęboko przekonana, że projekt ustawy, który ujrzał światło dzienne w Krakowie, był z państwem dokładnie skonsultowany. Oczywiście nie wszystkim wszystkie zapisy się podobają. Zapraszamy jeszcze raz do dyskusji – mówiła na Uniwersytecie Zielonogórskim dyrektor generalna w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Anna Budzanowska.

Obecnie przygotowania do wprowadzenia tzw. konstytucji dla polskiej nauki weszły w tryb konsultacji ustawowych. Do 19 października uczelnie mogą zgłaszać propozycje zmian do projektu.

Założeniem nowej ustawy dotyczącej nauki i szkolnictwa wyższego jest m.in. zmniejszenie biurokracji na uczelniach i zmiana algorytmu ich finansowania.

Co nam się udało ustalić, jeżeli chodzi o ustrój w nowej Ustawie 2.0? Przede wszystkim chcemy poszerzyć państwa autonomię. Wierzymy, że bez realnej wolności wewnętrznej nie nastąpi rozwój. Każda uczelnia ma swoją specyfikę, widzi swoją misję i otoczenie, z którym współpracuje i które współtworzy. Mam wrażenie, że tutaj, na Uniwersytecie Zielonogórskim, wszystko widać jak w soczewce. Na ile państwo samodzielnie w najbliższym roku wypracujecie strategię i strukturę wewnętrzną uczelni, która później będzie wprowadzona po wejściu ustawy w życie, na tyle wasz skok rozwojowy będzie możliwy w latach przyszłych.Anna Budzanowska

Dla studentów przyszła ustawa oznacza m.in. zmiany w studiach doktoranckich. Temat poruszano na konferencji w Katowicach.

System kształcenia doktorów nie zdaje egzaminu. Dlatego wspólnie ze środowiskiem doktorantów i z gronem rektorskim przyjęliśmy rozwiązanie, które – mam wrażenie – jest najbardziej kosztochłonnym elementem reformy. Czyli nastąpi kształcenie w szkołach doktorskich. Pozostawiamy też furtkę na kształcenie eksternistyczne. Ponieważ mamy świadomość, że jest wiele osób, które po skończeniu studiów idą na rynek pracy. Osiągają sukcesy. I w pewnym momencie myślą sobie – mam również dużo do zaoferowania nauce.Anna Budzanowska

Przedstawicielka resortu nauki i szkolnictwa wyższego przyznała też, że w toku debaty w ustawie pojawiły się i zmiany rewolucyjne, i kompromisowe. Całość przemówienia Anny Budzanowskiej znajduje się poniżej.

Anna Budzanowska, dyrektor generalna w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

W reformę zaangażowano 10 ośrodków akademickich. W dyskusji nad ustawą uczestniczył także Uniwersytet Zielonogórski.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close