LUBUSKIE:

Nauczyciele o patriotyzmie na co dzień i w 100-lecie odzyskania niepodległości

„Polska to moja ojczyzna” to z pewnością dewiza nauczycieli, którzy kształtują patriotyczne postawy swoich uczniów. Takie było również hasło konferencji, którą zorganizował Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli  w ramach „Samorządowych Obchodów 100-Lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości” pod patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Pani Elżbiety Anny Polak.

 

Spotkanie służyło wymianie doświadczeń związanych np. z nauczaniem historii. Uczestnicy debaty, wśród których były również władze samorządowe i nauczyciele konsultanci ODN, starali się też odpowiedzieć na pytanie „Czym jest dla mnie patriotyzm”? A to pytanie niezwykle ważne, zwłaszcza w 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę.

Bardzo się cieszę z tego spotkania, ponieważ niesłychanie ważny w wychowaniu patriotycznym jest dialog, zrozumienie. Nie chciałabym, żebyśmy pielęgnowali tradycję poprzez agresywne demonstracje. Wartości patriotyczne, przywiązanie do ojczyzny, miłość, wymaga tolerancji i spokoju. Również szacunku dla symboli, które są związane z naszą ojczyzną.Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego

Żeby kształtować patriotyzm uczniów, nie wystarczy nauka dat i wydarzeń w szkolnej ławce. Inspiracji dla nauczycieli, jak prowadzić zajęcia, dostarczali zaproszeni goście, m.in. Olga Napiontek, prezes fundacji Civis Polonus i historyk Rafał Wesołowski, prezes zarządu fundacji Lubuska Inicjatywa Pozarządowa. Niekonwencjonalnym podejściem do historii może być np. udział uczniów w spotkaniach ze świadkami ważnych wydarzeń lub rajdach historycznych i konkursach, m.in. na komiks.

Temat patriotyzmu jest ponadczasowy – przyznają zgodnie uczestnicy konferencji. Stąd wielka odpowiedzialność za młode pokolenie, która spoczywa na nauczycielach.

Chcemy zainspirować nauczycieli i dyrektorów szkół do działań, które będą sprzyjały kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich. Myślę, że jest to nawiązywanie do historii w atrakcyjny sposób, ale i umiejętność tworzenia takich sytuacji, które zaciekawią młodych ludzi i będą dla nich atrakcyjne. Na pewno nie mogą to być tylko suche pogadanki.Lidia Bugiera, dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
Temat jest zawsze aktualny i ważny. A okrągła rocznica odzyskania niepodległości to wielkie święto. Myślę, że w różnych instytucjach, nie tylko oświatowych, będzie okazja do uczczenia tej rocznicy. To wielki przywilej, że jesteśmy pokoleniem, które może świętować to stulecie.Jolanta Radczyc, nauczyciel konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze

Edukacja historyczna uczniów musi być nie tylko przystępna dla uczniów, ale i rzetelna – uważa Ryszard Ratajczak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 we Wschowie. A o faktach historycznych nie zawsze mówi się łatwo.

Nauka historii powinna przedstawiać prawdę, która bywa czasami bolesna. Od tej prawdy jednak nie uciekniemy, szczególnie w przypadku nauczania historii najnowszej. 100-lecie odzyskania niepodległości to wyzwanie dla wszystkich nauczycieli, ale nie tylko dla nauczycieli. To rocznica szczęśliwego, radosnego wydarzenia i tak powinniśmy je obchodzić. Oczywiście należy pamiętać o wydarzeniach, które doprowadziły do utraty niepodległości, ale przede wszystkim w szkołach i miastach powinna gościć radość.Ryszard Ratajczak

Konferencji towarzyszyło rozstrzygnięcie konkursu plastycznego dla uczniów.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Zobacz więcej
Back to top button
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: