LUBUSKIE:

Nauczyciele o patriotyzmie na co dzień i w 100-lecie odzyskania niepodległości

„Polska to moja ojczyzna” to z pewnością dewiza nauczycieli, którzy kształtują patriotyczne postawy swoich uczniów. Takie było również hasło konferencji, którą zorganizował Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli  w ramach „Samorządowych Obchodów 100-Lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości” pod patronatem Marszałka Województwa Lubuskiego Pani Elżbiety Anny Polak.

 

Spotkanie służyło wymianie doświadczeń związanych np. z nauczaniem historii. Uczestnicy debaty, wśród których były również władze samorządowe i nauczyciele konsultanci ODN, starali się też odpowiedzieć na pytanie „Czym jest dla mnie patriotyzm”? A to pytanie niezwykle ważne, zwłaszcza w 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę.

Bardzo się cieszę z tego spotkania, ponieważ niesłychanie ważny w wychowaniu patriotycznym jest dialog, zrozumienie. Nie chciałabym, żebyśmy pielęgnowali tradycję poprzez agresywne demonstracje. Wartości patriotyczne, przywiązanie do ojczyzny, miłość, wymaga tolerancji i spokoju. Również szacunku dla symboli, które są związane z naszą ojczyzną.Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego

Żeby kształtować patriotyzm uczniów, nie wystarczy nauka dat i wydarzeń w szkolnej ławce. Inspiracji dla nauczycieli, jak prowadzić zajęcia, dostarczali zaproszeni goście, m.in. Olga Napiontek, prezes fundacji Civis Polonus i historyk Rafał Wesołowski, prezes zarządu fundacji Lubuska Inicjatywa Pozarządowa. Niekonwencjonalnym podejściem do historii może być np. udział uczniów w spotkaniach ze świadkami ważnych wydarzeń lub rajdach historycznych i konkursach, m.in. na komiks.

Temat patriotyzmu jest ponadczasowy – przyznają zgodnie uczestnicy konferencji. Stąd wielka odpowiedzialność za młode pokolenie, która spoczywa na nauczycielach.

Chcemy zainspirować nauczycieli i dyrektorów szkół do działań, które będą sprzyjały kształtowaniu postaw patriotycznych i obywatelskich. Myślę, że jest to nawiązywanie do historii w atrakcyjny sposób, ale i umiejętność tworzenia takich sytuacji, które zaciekawią młodych ludzi i będą dla nich atrakcyjne. Na pewno nie mogą to być tylko suche pogadanki.Lidia Bugiera, dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze
Temat jest zawsze aktualny i ważny. A okrągła rocznica odzyskania niepodległości to wielkie święto. Myślę, że w różnych instytucjach, nie tylko oświatowych, będzie okazja do uczczenia tej rocznicy. To wielki przywilej, że jesteśmy pokoleniem, które może świętować to stulecie.Jolanta Radczyc, nauczyciel konsultant w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze

Edukacja historyczna uczniów musi być nie tylko przystępna dla uczniów, ale i rzetelna – uważa Ryszard Ratajczak, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 we Wschowie. A o faktach historycznych nie zawsze mówi się łatwo.

Nauka historii powinna przedstawiać prawdę, która bywa czasami bolesna. Od tej prawdy jednak nie uciekniemy, szczególnie w przypadku nauczania historii najnowszej. 100-lecie odzyskania niepodległości to wyzwanie dla wszystkich nauczycieli, ale nie tylko dla nauczycieli. To rocznica szczęśliwego, radosnego wydarzenia i tak powinniśmy je obchodzić. Oczywiście należy pamiętać o wydarzeniach, które doprowadziły do utraty niepodległości, ale przede wszystkim w szkołach i miastach powinna gościć radość.Ryszard Ratajczak

Konferencji towarzyszyło rozstrzygnięcie konkursu plastycznego dla uczniów.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close