AUDYCJE 96 FM:

„Psia grypa” i Czarny Protest, czyli o językowej kreatywności mediów [Polski na tapecie]

Ostatnie miesiące roku dla miłośników polszczyzny oznaczają jedno – głosowanie w plebiscycie „Słowo Roku”. Poprzednie lata pokazały, jak duże jest oddziaływanie mediów na język, ponieważ często miano najważniejszych słów lub wyrażeń zyskiwały te, które były rozpowszechnione w środkach masowego przekazu.

Tak było chociażby z hasłem „(czarny) protest”, które pamiętamy z października 2016 roku. W ten sposób media nazywały manifestację Polek i Polaków przeciwko ograniczaniu ich praw reprodukcyjnych. Nazwanie protestu „czarnym” mogło odnosić się nie tylko do czarnych ubrań, które zakładali protestujący. Czerń jest także symbolem zła i nieszczęścia, z którym zapewne łączyli proponowane zmiany w prawie.

W tym roku często spotykanymi wyrażeniami były natomiast „psia grypa” i „czerwonka”. Wprawdzie nie są nominowane w konkursie „Słowo Roku”, ale i tak wzbudziły duże zainteresowanie. Dlaczego? Wyjaśniamy w najnowszym odcinku „Polskiego na tapecie”.

Polski na tapecie – audycja z 16.11.

A wyrazy nominowane do tegorocznego plebiscytu „Słowo Roku” można sprawdzić na stronie sloworoku.uw.edu.pl. Tam również oddamy swój głos.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close