ZIELONA GÓRA:

Nowe autobusy problemem dla osób starszych? Sprawdzamy!

Siedemnaście nowych autobusów z silnikiem Diesla jeździ już po Zielonej Górze. Przegubowe pojazdy marki Mercedes mają niską emisję spalin. Nowa część taboru jest więc chwalona jako bardziej ekologiczna. A czy łatwo się z nich korzysta?

Wszystkie autobusy są wyposażone w dotykowe automaty biletowe i kasowniki. W biletomatach można płacić zarówno gotówką, jak i kartą. W przyszłości nowe urządzenia będą zamontowane w starszych pojazdach oraz nowych, elektrycznych. Zmienił się też system informacji o trasie autobusu.

Zostały zmienione tablice wewnętrzne. Zapowiedź głosowa jest nowszej generacji – to cyfrowy zapis dźwięku, więc jest bardziej przyjemny dla ucha i dostosowany do dzisiejszych oczekiwań. Tablice kierunkowe są białe, a boczne mają „koraliki”. To szczególnie przydatne dla osób, które przyjeżdżają do Zielonej Góry i nie korzystają regularnie z komunikacji. Przystanki, które minęliśmy, nie są podświetlone, kolejne są podświetlone i w ten sposób można się zorientować, ile czasu zajmie nam dojazd do celu podróży.Barbara Langner, dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zielonej Górze

Poza tym w nowych autobusach pojawiły się tzw. gorące przyciski. Pasażer, który je naciśnie, sygnalizuje kierowcy, którymi drzwiami chce wysiąść z pojazdu. Ten sam przycisk umieszczono na zewnątrz autobusu.

To jest praktyczne rozwiązanie dla wszystkich. Zimą w autobusie jest cieplej niż na dworze, więc kierowca nie otwiera wszystkich drzwi w autobusie. Jeżeli otrzyma sygnał, otworzy drzwi, którymi wysiadają pasażerowie. Podobna sytuacja jest latem – wszystkie autobusy są klimatyzowane, więc gdy wszystkie drzwi są otwarte, temperatura w autobusie wzrasta. Te rozwiązania powinny ułatwić użytkowanie.Barbara Langner

Standardem jest również to, że autobusy są niskopodłogowe. Aby skorzystać z tej funkcji, również należy zasygnalizować to kierowcy.

Co o nowych autobusach i równie nowym wyposażeniu myślą zielonogórzanie? Czy dostrzegają jakieś problemy?

– Wydaje mi się, że to bardzo dobre rozwiązanie. Te stare autobusy nie były przystosowane dla wszystkich.
– Dobrze, że są nowe autobusy. Ale z racji wieku mamy problemy z biletami. Jak potrzebuję pomocy, zwracam się do pasażera. Ale człowiek chciałby sam wszystko umieć.
– Diesel jest wycofywany z wszystkich większych miast na Zachodzie. A tutaj jest jakaś kombinacja. Podobno spełniają one wszystkie normy, ale na przyszłość nie mają racji bytu. Jeśli chodzi o wyposażenie, to wszystko, co poprawia komfort jazdy, jest bezwzględnie zachwycające.

Dyrektor MZK apeluje do zielonogórzan, by byli życzliwi dla pasażerów, którzy z czymś sobie nie radzą.

Wszyscy musimy nauczyć się obsługiwania tych urządzeń. Ale tam jest bardzo czytelne oznaczenie, trzeba tylko spokojnie czytać. I tutaj taki apel do młodych ludzi: jeżeli widzą, że ktoś nie umie sobie poradzić z zakupem biletu w automacie, to niech służą pomocą. Zresztą takie informacje do nas docierają. Nawet w tych starych automatach, jeśli ktoś miał problem z zakupem biletu, zawsze znalazł się ktoś, kto podpowiedział. Wzajemna życzliwość to klucz do sukcesu.Barbara Langner

Miejski Zakład Komunikacji nie przewiduje dodatkowych instrukcji wewnątrz autobusów. Te można jednak znaleźć na stronie internetowej.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close