UCZELNIA:ZIELONA GÓRA:

Zwykła kartka, a pomaga leczyć. Dzięki niej lekarz dogada się z osobą głuchą [UZ Nawigator]

Lekarze wiedzą dobrze, że kontakt z pacjentem czasem bywa utrudniony. Jest tak np. w przypadku osób głuchych – nie zawsze personel medyczny może skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego. Student V roku kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Zielonogórskim wymyślił więc alternatywną formę komunikacji.

Piotr Kimla wraz z kierownikiem Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, Szymonem Michniewiczem, opracował kartę komunikacji z osobą głuchą. Składa się ona z pytań i piktogramów, które oznaczają np. różne dolegliwości.

Wywiad na tej karcie jest oparty na wywiadzie, który zbieramy z pacjentem słyszącym. Jest on nieco wzbogacony, bo daje możliwość wybrania tych objawów, z którymi mamy najczęściej do czynienia w zespołach ratownictwa medycznego czy na szpitalnych oddziałach ratunkowych. Są przetłumaczone komunikaty z języka polskiego na Polski Język Migowy. Ma on nieco odmienną składnię. Czasami użytkownicy tej karty dziwią się, dlaczego jest to tak nieskładnie napisane, ale to jest tak napisane, żeby pomogło w zrozumieniu osobie głuchej.Piotr Kimla

Pomysłem już zainteresowały się inne placówki medyczne.

Na drugi dzień po publikacji odzywały się do mnie stacje pogotowia ratunkowego czy szpitalnego oddziału ratunkowego z prośbą o możliwość używania tej karty. Ze strony środowiska medycznego karta spotkała się więc z bardzo dużą aprobatą. Na pewno w niektórych szpitalach i w większości stacji pogotowia ratunkowego jest ona używana.Piotr Kimla

Kartę można pobrać ze strony Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze. Jest również dostępna poniżej.

Download (PDF, 16.81MB)

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

SKOMENTUJ ARTYKUŁ

Tagi
Zobacz więcej
Back to top button
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close