UCZELNIA:

Proza, poezja, wiedza o języku… Z tym zmagały się uczestniczki olimpiady polonistycznej [UZ Nawigator]

Zakończył się okręgowy etap Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkół Podstawowych. Teraz trzy najlepsze uczennice szykują się do wyjazdu do Konstancina-Jeziorny. Tam odbędzie się ostatni, centralny etap zmagań. Jaką drogę musiała przejść młodzież, żeby się do niego dostać?

Zawody okręgowe były rozegrane na Uniwersytecie Zielonogórskim. Składały się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Podczas drugiej z nich towarzyszyliśmy organizatorom i uczestnikom. O przebiegu konkursu mówiła prof. Małgorzata Mikołajczak.

Każdy z uczestników losuje utwór poetycki i ma czas na przygotowanie się do omówienia tego utworu. Jest to analiza i interpretacja. Po czasie przygotowania prosimy, aby osoba odpowiadająca zinterpretowała dany tekst. Jeżeli jest potrzeba, zadajemy dodatkowe pytania, dopytujemy o tę interpretację. Mamy tu pełen przekrój tekstów. Są tam utwory Kochanowskiego, Mickiewicza, ale i Jana Twardowskiego, Wisławy Szymborskiej, Joanny Kulmowej.prof. Małgorzata Mikołajczak, przewodnicząca komitetu okręgowego olimpiady w okręgu lubuskim

Uczestniczki etapu okręgowego długo i starannie przygotowywały się do odpowiedzi. Robiły to we własnym gronie, ale również pod okiem nauczycieli, poza lekcjami.

Razem z koleżankami przerabiałyśmy każdy z utworów, dociekałyśmy, domyślałyśmy się głębszych sensów. Szukałyśmy też pewnych związków między życiem autora a tym, co chciał nam przekazać. Z pewnością są to dość długie przygotowania.Dominika Partyka, uczennica Społecznej Szkoły Podstawowej w Żarach

To, jak wiele pracy musiały wykonać dziewczyny, dostrzegła również Elżbieta Kościucha-Wieczorek, polonistka z Zespołu Edukacyjnego nr 7 w Starym Kisielinie. Sama pomagała swoim uczniom we wcześniejszych etapach olimpiady.

Zarówno Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, jak i konkurs przedmiotowy z języka polskiego to bardzo trudne rzeczy. Wymagają od uczniów ogromnej wiedzy i to nie tylko z literatury. Bo przecież i z historii, z historii sztuki, i ze wszystkich pokrewnych humanistycznych dziedzin. Plus oczywiście – cała sfera językowa. Mamy piękny język, bogaty, ale też wymaga on sporo wiedzy. To wcale nie jest łatwe. Dlatego jestem pełna podziwu dla uczennic. Musiały przygotować się, czytając dziesięć dodatkowych lektur. Czasami żartuję, że drugie dziesięć to na pewno ja „wrzuciłam”.Elżbieta Kościucha-Wieczorek

Centralny etap olimpiady polonistycznej odbędzie się w Konstancinie-Jeziornie 24 i 25 marca. Całą relację z drugiej części okręgowego etapu zawodów znajdziecie poniżej.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

SKOMENTUJ ARTYKUŁ

Tagi
Zobacz więcej
Back to top button
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: