W województwie lubuskim, a także na drugą stronę Odry będzie kursował nowy pociąg – spalinowy zespół trakcyjny Link. Dostarczyła go bydgoska Pesa, w ramach ugody z samorządem za niedotrzymanie umowy z 2013 roku.
Problemem był wówczas brak homologacji, która uprawniałaby do wjazdu pociągu na teren Niemiec.
Niestety – podejrzewam, że z przyczyn niezależnych do końca od producenta – strona niemiecka nie wydała certyfikatu uprawniającego. W związku z tym nasz zakup nie był do końca spełniony. Posiadaliśmy szynobusy, ale bez możliwości wjazdu. Tu pojawił się problem natury prawnej – według umowy pociągi powinny mieć homologację, w związku z tym województwo powinno naliczyć karę. Tak też uczyniło. Podjęliśmy starania, aby ten konflikt jak najszybciej rozwiązać. Usiedliśmy do stołu negocjacyjnego i efektem tego było podpisanie ugody, że w ramach rekompensaty nie pieniężnej, ale barterowej, otrzymujemy dwa składy.Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego
Teraz pociąg ma już homologację obu krajów i może kursować między Polską a Niemcami. W swój pierwszy kurs wyruszył jednak z Zielonej Góry do Czerwieńska.
Jest to jeden z najnowszych pojazdów z napędem spalinowym, jaki Pesa wypuszcza na rynek. Bazuje on w bardzo dużym zakresie na konstrukcji, jakie dostarczamy do Deutsche Bahn. Podstawowe parametry: może poruszać się 120 kilometrów na godzinę w Polsce, 140 w Niemczech. W pełni klimatyzowany pojazd, wyposażony w systemy monitoringu i zliczania pasażerów, system zdalnej diagnostyki, który jest pomocny nie tylko dla serwisu, ale i dla obsługi pojazdów. Pociag jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami.Jerzy Berg, dyrektor sprzedaży rynku kolejowego Pesa Bydgoszcz
Pociąg trafi do regularnego ruchu we wtorek. Będzie obsługiwał trasę Zielona Góra Główna-Frankfurt nad Odrą oraz Zielona Góra-Gorzów Wielkopolski.
Trzy połączenia dziennie do Frankfurtu – po godzinie 6:00, 10:00 i 16:00. W zależności od potrzeb i możliwości technicznych będzie także jeździł także na linii Zielona Góra-Gorzów Wielkopolski przez Międzyrzecz.Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych
Pociąg kosztował ponad 17 milionów złotych. Drugi egzemplarz nowego składu pojawi się w naszym regionie przed świętami.
Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj dalejAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.