ZIELONA GÓRA:

Deptak dla pieszych czy zmotoryzowanych? Można to pogodzić

O tym, że ruch samochodów na zielonogórskim deptaku to problem, nie trzeba nikogo przekonywać. Zagraża on bezpieczeństwu pieszych, sprawia też kłopot przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność gospodarczą na starówce. Radni klubu Zielona Razem przedstawili więc koncepcje ograniczenia wjazdu na deptak.

Pomóc mogłyby np. kamery odczytujące tablice rejestracyjne, sterownik otwierania syreną dla służb ratunkowych (otwarcie przejazdu po ustalonym sygnale) oraz słupki elektromechaniczne na wzór tych, które znajdują się we Wrocławiu.

Słupek elektromechaniczny to urządzenie, które chowa się pod ziemię, gdy zostanie aktywowane. Można wtedy swobodnie przejechać nad takim słupkiem. Jest chowany za pomocą pilota albo steruje nim operator monitoringu miejskiego. Dodatkowo może być też kamera odczytująca tablice rejestracyjne. Kiedy samochód przejedzie, słupek po chwili z powrotem się wysuwa i nie można wjechać.Robert Górski, radny klubu Zielona Razem

Na deptaku często zatrzymują się kurierzy, którzy dostarczają paczki. W ich przypadku radni proponują, by miasto wyznaczyło punkt przeładunkowy. Przesyłki rozwoziłby wtedy podwykonawca usługi, przy pomocy roweru cargo.

Temat ruchu na deptaku jest jednak o wiele szerszy. Radni i mieszkańcy dyskutowali też, jak powinien wyglądać ruch na sąsiednich ulicach. Ulica Pieniężnego mogłaby np. stać się drogą jednokierunkową. Co o propozycjach radny myśli jeden z mieszkańców?

Myślę, że są bardzo mądre. Sprawdzają się w innych miastach, widziałem to również za granicą. Jest to więc mądra, praktyczna, egzekwowalna rzecz. Deptak jest bardzo zabudowany. Jest bardzo dużo mieszkańców, punktów działalności gospodarczej i wielu przyjezdnych. Problem jest taki, że mieszkańcy często nie mają możliwości dojechać do swoich posesji, bo są zastawiani przez przyjezdnych. Policja nie reaguje w sposób praktyczny, nie pomaga mieszkańcom. To bardzo duża bolączka.Piotr Mińczyk

Koncepcje będą jeszcze poddane dyskusji. Trzeba jeszcze uwzględnić chociażby plany budowy parkingów. Uczestnicy spotkania z radnymi zgodzili się na dalsze prace nad koncepcjami. Na konsultacje zaproszeni zostaną jeszcze przedsiębiorcy i przedstawiciele firm kurierskich.

Propozycje radnych:
13 miejsc do montażu słupków elektromechanicznych
– ul. Sobieskiego
– ul. Lisowskiego
– ul. Pod Filarami
– ul. Krawiecka
– ul. Kościelna
– ul. Mickiewicza (strona zachodnia)
– ul. Kupiecka (strona południowa)
– ul. Doktora Pieniężnego (strona południowa)
– al. Niepodległości
– ul. Doktora Pieniężnego (strona północna)
– ul. Kupiecka (strona północna)
– pl. Powstańców Wielkopolskich
– ul. Mickiewicza (strona wschodnia)

5 miejsc do montażu zwykłych słupków blokujących
– ul. Pod Filarami (w kierunku ulicy Krawieckiej)
– al. Niepodległości (południowa strona budynku Orange)
– al. Niepodległości (północna strona budynku Orange)
– ul. Mickiewicza (od strony kurii)
– ul. Lisowskiego (w kierunku Starego Rynku)

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00