POLSKA I ŚWIAT:

Lepiej nie tęsknić [reportaż]

-Це для тебе на пам’ять. – Тому, що не відомо, коли ти до нас повернешся .
Trzymam w ręce biały piórnik. Mały, niepozorny. Stoję z Dariną w parku. Następnego dnia wyjeżdżam z Żytomierza, z Ukrainy. Na zawsze. Jest lato 2014 roku.

NIE MUSIELI POMAGAĆ
Zielona Góra to stutysięczne miasto. Słynie z tradycji winiarskich i mikroklimatu, który powoduje, że jest tu cieplej niż gdzie indziej. Pewnie dlatego uderzyły mnie wyraziste kolory tego miejsca. Mimo gwaru na ulicach było spokojnie. Jakby ciszej, bezpieczniej. Ludzie rozmawiali, a nie krzyczeli. Właśnie tu zamieszkałam.

– Jakiego mieszkanie państwo szukacie? – niby proste pytanie, a wybór trudny. Oferta agencji nieruchomości imponowała możliwościami, ale nam trudno było się zdecydować. No bo tak: ma być jakieś 40-50 m² , być blisko centrum i szkoły. Właśnie! Szkoła. Która jest najbliżej? Którą wybrać? Agentka nieruchomości okazała się prawdziwym aniołem. Nie musiała, a pomogła. Nie tylko wybrać mieszkanie. Poszła ze mną i mamą do gimnazjum, ułatwiła załatwienie wszystkich formalności.

– Zobaczyłem ludzi, którzy przyszli z problemem – mówi dyrektor gimnazjum, Radosław Grązka. – Szczególnie mocno zapamiętałem mamę Kasi. Zagubioną, niepewną. A przecież prawniczkę z wykształcenia. Na szczęście nie było bariery językowej, mogliśmy się spokojnie dogadać. Już po chwili wiedziałem, że mam do czynienia z ludźmi, którzy chcą tu być, szukają swojego miejsca.

Kończył się sierpień. Pierwszego września roku 2014 stałam się uczennicą Gimnazjum nr 3.

KONSULTACJE ZAMIAST KĄTA
Na Ukrainie jest szkoła ogólnokształcąca i przez 11 lat uczniowie są razem. Potem zdają na studia. W szkołach jest też więcej przedmiotów. Na przykład zamiast jednej historii miałam trzy – historię świata, Ukrainy i Żytomierza. Nie uczyłam się matematyki, tylko algebry i geometrii. Zamiast dwóch godzin niemieckiego miałam trzy godziny języka rosyjskiego. Nie było godziny wychowawczej. Najważniejsze za to było, czy nauczyciel zrealizował temat – nie liczyło się, czy uczniowie go zrozumieli.

Tutaj doceniam możliwość decydowania o sobie. Mogę skorzystać z konsultacji. “Dopytać” o jakieś niezrozumiałe wiadomości. Poprawić ocenę. Nie ma też wstawiania do kąta, jeśli uczeń źle się zachowuje.

BEZ KOMPLEKSÓW
Ciągle mówię z akcentem, mam problem z odmianą niektórych wyrazów, mylę „ś” i „sz”. Ale też przez cały rok mam zajęcia dodatkowe, indywidualne lekcje języka polskiego. Od początku postanawiam też sprawdzać się, brać udział w różnych konkursach. Pracuję ciężko, nie odpuszczam. Wiem, że popełniam błędy, ale się ich nie wstydzę. Przychodzą sukcesy. Mam coraz więcej koleżanek. Nauczyciele mnie chwalą. Wygrywam trzy konkursy literackie. W czasie dni otwartych szkoły biorę udział w projekcie interaktywnym – razem z uczniami podstawówki kręcimy filmiki, tworzymy informacje, zapraszamy do uczenia się w naszej szkole. Dzieci proszą mnie o próbkę języka ukraińskiego. Recytuję wiersz ” Гімназіє, наш рідний дім”. Podoba się. Grunt to nie mieć kompleksów.

KOLORY
– Ej Kaśka, widziałaś go? – jest pierwszy września 2015 roku, a koleżanki z klasy pokazują mi nowego ucznia. Pochodzi z Malezji, wychował się w Kuala Lumpur, jest pół-Chinczykiem, pół-Polakiem. Nazywa się Mikołaj Yeow. W stołówce zagaduję do niego. Nie jest zadowolony. Mówi:
– Nasza stołówka była duża – może nawet 10 razy większa od tej, która jest tutaj. Większy był też wybór dań – sam mogłem decydować, co będę jadł na obiad. Z tacą podchodziłem do kasy i płaciłem.

W Malezji jedzenie jest… czerwone. Ma ostry smak i “ostry” kolor.

Pomyślałam wtedy, jak bardzo kolorowa wydała mi się Zielona Góra w dniu mojego przyjazdu. Ile miała słońca, odcieni. Możliwości. Mikołaj ich nie zauważa. Za bardzo tęskni.

Kateryna Bobrovnytska

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close