Home / Informacje / Uczelnia / Poszukiwania i konfrontacje w Bibliotece UZ
fot. archiwum
Biblioteka UZ (fot. archiwum)

Poszukiwania i konfrontacje w Bibliotece UZ

Autorami prac są studenci i absolwenci Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Dzieła młodych artystów na pewno wzbudzają zachwyt wśród profesorów i kolegów. Teraz również pozostali będą mogli dokładnie im się przyjrzeć.

Dr Janina Wallis, dyplomowany kustosz

Katarzyna Frankowska, Grzegorz Klimek, Kamila Kuźnicka, Joanna Materek, Martyna Merkel, Kasper Minciel, Jerzy Mossakowski, Patrycja Sap i Monika Waryszak uczyli się oraz tworzyli po czujnym okiem profesora Stanisława Ryszarda Kortyki.

Prof. Stanisław Kortyka o pracy swoich studentów

Autorzy o swojej twórczości:

Stanisław R. Kortyka

W działalności każdego chyba dydaktyka wyższej uczelni artystycznej prowadzącego dyplomującą pracownię malarstwa zdarzają się okresy napływu wyjątkowo uzdolnionych studentów. Ich aktywność i pasja, z jaką już bardzo wcześnie zaczynają realizować swój artystyczny program, świadczą nie tylko o wyjątkowości artystycznych talentów, ale również o profilu wyraźnie określających się postaw, dla których studencka pracownia jest tą pierwszą, naturalną przestrzenią ich manifestowania. Nie jest to jednak wystawa o charakterze dydaktycznym, w żadnym wypadku nie jest też czymś w rodzaju podsumowania mojej działalności dydaktycznej. Jest to próba pokazania obecnego stanu artystycznej świadomości grupy młodych i bardzo zdolnych malarzy, którzy swoje poszukiwania realizowali i realizują wprawdzie w murach akademickiej pracowni, ale których charakter wcale nie jest akademicki. Jeśli dokonuje się tutaj konfrontacja postaw, to dotyczy ona również sposobu widzenia rzeczywistości i jej malarskiej interpretacji.

Joanna Materek

W cyklu obrazów, które zestawiam pod wspólnym tytułem „Meatric”, zwracam uwagę na zagadnienie przedmiotowego traktowania tego, co występuje równolegle w stosunku do istnienia każdej osoby. Skupiając się w tym przypadku na korporacyjnym traktowaniu zwierząt hodowlanych, za pomocą geometrycznych form zestawienie to traktuje o uproszczeniu, zminimalizowaniu zagadnienia do jak najbardziej prozaicznego w odbiorze, podczas gdy problem jest o wiele bardziej skomplikowany, dotyczy bowiem żywych istot, które stają się przedmiotem taśmowej produkcji. Geometryczny układ zarówno płaskich, jak i transparentnych, przenikających się plam, podobnych od strony wizualnej na każdym obrazie, zawsze umieszczonych na czystej bieli tła, kieruje uwagę na istotę zagadnienia. Meritum problemu, także w malarskim aspekcie, oddaje tytuł cyklu składający się dwóch członów: angielskiego słowa meat (mięso) i tric (geometric, czyli geometryczny).

Grzegorz Klimek

W malarstwie interesuje mnie dociekanie dotyczące struktur, które są właściwe każdemu z otaczających nas przedmiotów. To ich relacje w mikro- i makroprzestrzeni warunkują widzianą przez nas „realność”. W próbach odwzorowywania – multiplikowania – nawarstwiania – syntezy jest dążenie do odkrywania i zrozumienia rzeczywistości W latach 2007–2008 studiował w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, od 2008 roku w ASP we Wrocławiu.

Katarzyna Frankowska

Cały proces tworzenia moich obrazów jest ściśle związany z procesem poznawczym, jaki niesie ze sobą rzeczywistość, w którą się wpisuję i którą kreuję. Stosowana przeze mnie geometryczna struktura często staje się tłem do nakreślania znaków i symboli, do kształtowania przestrzeni i stworzenia określonej kolorystycznej atmosfery. Istotnym elementem pracy nad moim obrazem jest dyscyplina formalna.

Kamila Kuźnicka

Ważny jest dla mnie problem niejednoznaczności interpretacji, zjawisko dostrzegania określonych kształtów w przypadkowych formach. W cyklu „Pareidolia” posługuję się z pozoru abstrakcyjną, organiczną strukturą, tworząc serię obiektów o wieloznacznej naturze, przybierających nieraz bimorficzny charakter.

Martyna Merkel

W moim malarstwie źródłem inspiracji jest natura, a tematem pejzaż marynistyczny. Głównym motywem jest romb, który nie jest niczym innym jak trójkątnym masztem odbijającym się w wodzie. Motyw ten zaczerpnięty został z portugalskiego pejzażu. Cykl ten realizuję od dwóch lat. Obecnie formy geometryczne odgrywają rolę drugoplanową – są tylko zarysem, zanikają powoli, tak jak i moja impresja.

Kasper Minciel

Moje malarstwo jest czyste, pozbawione zbędnych elementów. Obrazy balansują pomiędzy dopracowaną estetyczną kompozycją a przypadkową plamą rozlanej farby. Ekspresyjny gest jest dominującym środkiem w procesie kreowania swobodnej przestrzeni malarskiej. To właśnie on umożliwia niemal dokumentacyjny zapis emocji, które powstają w chwili zetknięcia się z powierzchnią płótna.

Patrycja Sap

Maluję obrazy kontemplacyjne, wyciszone. Obecnie poruszam się w obszarze „colour field painting”, a tematem moich prac jest pejzaż wewnętrzny. Przykładam dużą wagę do formalnej prostoty obrazu i jakości malarskiego warsztatu.

Jerzy Mossakowski

Obrazy będące częścią cyklu opatrzonego wspólnym tytułem „Wszystko na zewnątrz” są malarską „opowieścią” o istocie ludzkiej kształtowanej przez miejsce. Moim artystycznym zadaniem jest uchwycenie jej swoistego „dziania się”.

Monika Waryszak

Inspiracją do działań malarskich jest dla mnie cykliczność procesów zachodzących w przyrodzie, ich rytmiczna powtarzalność. W ziemi, która jest też moim malarskim tworzywem, jest coś, co mnie fascynuje: jej niezmierzony potencjał życia, coś, co jest na pozór ukryte, działa i wciąż na nowo ożywia. W ziemi, która na zewnątrz jest chłodną skorupą, a w środku kipiącą płynną masą – właśnie to napięcie jest dla mnie najistotniejsze.

Wystawa będzie czynna do końca kwietnia w godz. 9:00-19:00.

Autor: Damian Łobacz

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close