poniedziałek , 5 Grudzień 2016
Home / Informacje / Uczelnia / Jak kształcić studentów?
fot. www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Jak kształcić studentów?

Przy symbolicznym okrągłym stole w kancelarii premiera zasiadło ponad 80 osób – rektorzy uczelni i reprezentanci wiodących na polskim rynku firm, instytucji biznesowych i organizacji pracodawców. Spotkanie zorganizowała minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka.

Minister przypomniała, że polskie uczelnie przygotują się do wdrażania reformy szkolnictwa wyższego, m.in. dokonując zmian w treściach programowych. “Nie chodzi o proste przepakowanie starych programów na język ram kwalifikacji, ale o to, by pogramy dostosowano do kwalifikacji, jakich oczekuje rynek i pracodawcy. Ważne, by uczelnie nie zapomniały o kształceniu ogólnoteoretycznym, ale żeby dopasowały do nich zakres potrzebnych kompetencji, które powinien mieć absolwent, gdy chce znaleźć pracę tuż po ukończeniu studiów” – podkreślała.

Mówiąc, co uczelnie mogą dać biznesowi, pracodawcy i przedstawiciele firm podkreślali, że najcenniejsi są absolwenci samodzielni i zdolni do ciągłej nauki. “Pożądany pracownik jest wszechstronnie wykształcony, może też szybko i samodzielnie przeprogramować się do wykonywania nowych zadań. Powinien być zdolny do myślenia holistycznego, a nie semantycznego, do podejmowania decyzji nawet w niepewnych czasach, posiadać wszechstronnie wykształcenie, zdolność do głębszej analizy, umiejętność do pracy w zespole” – podkreślał prezes PZU, Andrzej Klesyk.

Zdaniem Klesyka polskie uczelnie najlepiej kształcą absolwentów do tzw. pracy zwykłej, czyli – jak tłumaczył – ludzi “przypisanych do jakiegoś zadania, do wykonywania powtarzalnych czynności, często bardzo skomplikowanych”. “Takich jednak łatwo jest zastąpić” – podkreślał.

“Zgadzam się, że nasz system kształcenia jest odwrócony, błędnie dostosowany do dzisiejszych realiów” – potwierdził wrocławski przedsiębiorca, twórca Getin Holding, czy Europejskiego Funduszu Leasingowego Leszek Czarnecki. Zwrócił uwagę, że za granicą na studiach często ocenia się uczestnictwo w dyskusji czy zadawanie pytań, a dopiero potem – wiadomości merytoryczne. “Co ciekawe, ta druga ocena bywa mniej istotna” – mówił.

Zdaniem Przemysława Kaduli – studenta zarządzania, a jednocześnie właściciela firmy Notatek.pl “osoby, które miały już praktyki i staże – przez co czasem brakowało czasu na studiowanie – są bardziej kompetentne niż ludzie wyłącznie z wysoką średnią”. Uznał też, że na uczelniach ekonomicznych wykładają teoretycy, a nie praktycy biznesu, i m.in. dlatego studentom “brakuje często podstawowych informacji – jak zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej, jak sprzedawać, jak robić prezentacje, jak się wypowiadać, jakie są technologie w biznesie”.

Prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych dr Mirosław Kachniewski przypomniał o dużym bezrobociu wśród absolwentów uczelni. Bierze się ono np. stąd, że część uczelni nie skupia się na studencie, wiedzy i umiejętności, a bardziej koncentruje się “na dostępnych wykładowcach”. “Filozofia jest raczej taka, by dać pracę wykładowcom, niż czego można nauczyć młodzież. To kreuje absolwentów, którzy nie znajdują zatrudnienia” – sugerował. Kachniewski dodał, że na niektórych uczelniach dydaktyka postrzegana jest jako część studiów gorsza, niż nauka. “Zajmują się nią ci, którzy są gorsi i nie sprawdzili się w innych obszarach” – mówił.

Zdaniem prof. Włodzimierza Nykiela z Uniwersytetu w Łodzi szansę na poprawę kompetencji studentów daje współpraca z firmami, realizowana np. poprzez wybór odpowiednich prac dyplomowych, organizację w firmach staży studenckich, wpływ przedsiębiorstw na programy kształcenia i zatrudnianie przedsiębiorców w roli nauczycieli. Można też wymagać od studentów, by – pod nadzorem pracowników firmy – rozwiązywali więcej praktycznych problemów.

Uczestnicy spotkania mówili o swoich dobrych doświadczeniach ze współpracy z biznesem w kształceniu. Damian Bąkowski z Firmy Phoenix Contact Wielkopolska opowiadał, że jego firma, “w obliczu braku kadr, zwróciła się do Politechniki Poznańskiej z prośbą o współpracę”. “Po 1,5 roku pracy w zespołach, po budowaniu wspólnych programów nauczania, po wymianie doświadczeń między naszymi specjalistami a kadrą uczelni – okazało się, że możemy kształcić w trójkącie, i że każdy chce zrobić biznes – my, uczelnia i student” – opowiadał.

Z kolei Grzegorz Koprowski z firmy Bionik postulował, aby na bazie doświadczeń jego firmy powołać fundusz innowacyjności – elastycznie zarządzany, w którym funkcjonowałby inkubator, szkoły wyższe i biznes. “Taki fundusz ten pozwoliłby ochronić absolwenta i kadrę naukową, wykreować i ochronić produkt, skomercjalizować go lokalnie, a potem w połączeniu z innym funduszem sprzedać produkt na świat” – przekonywał.

Zdaniem prof. Marcina Pałysa z Uniwersytetu Warszawskiego, firmy, by współpracować z uczelniami, potrzebują zachęt finansowych i podatkowych. “Z kolei uczelnie potrzebują rozluźnienia gorsetu przepisów, utrudniających dziś transfer własności intelektualnej do przemysłu. Potrzeba prostszych reguł, byśmy mogli na uczelniach współpracować, nie naruszając ustawy o zamówieniach publicznych, o finansach publicznych, i szeregu innych” – przekonywał.

Uczestnicy spotkania podpisali wspólną deklarację “Gospodarka dla uczelni, uczelnie dla gospodarki” – w której napisano: “Wiedza praktyczna oraz kształcenie umiejętności i kompetencji społecznych studentów stanowi dopełnienie wiedzy teoretycznej, przekazywanej w trakcie studiów. Uzasadnione zaangażowanie wybitnych praktyków w proces kształcenia powinno być najwyższa troską uczelni i ich partnerów z otoczenia gospodarczego”.

Autor: Źródło: PAP Nauka w Polce

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close