Home / Informacje / Polska i Świat / Minister nauki o reformie
fot. www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Minister nauki o reformie

20 maja pełniący obowiązki prezydenta marszałek Sejmu Bronisław Komorowski podpisał 6 ustaw reformujących system nauki w Polsce. Pakiet ten zakłada m.in. powstanie Narodowego Centrum Nauki z siedzibą w Krakowie, które ma decydować o rozdziale publicznych środków na badania podstawowe. Na specjalne wsparcie mogą liczyć młodzi naukowcy.

“Oznacza to, że młodzi naukowcy będą mieli gwarantowane finansowanie projektów naukowych, bowiem rezerwujemy minimum 20 proc. funduszy na badania, tak aby były skierowane do młodych naukowców. Będą bardzo obiektywnie i transparentnie przeprowadzana konkursy na finansowanie badań, a w dodatku minister przekazał uprawnienia do realizacji tych konkursów dwóm niezależnym agencjom” – powiedziała w Łodzi PAP Kudrycka. Obecnie ministerstwo przygotowuje prawie 60 rozporządzeń wprowadzających reformę nauki.

Pytana przez dziennikarzy o ewentualne wprowadzenie odpłatności za studia stacjonarne, Kudrycka zapewniała, że “nie ma mowy o tym, żebyśmy wprowadzili płatne studia”. Zapewniła też, że najlepsi studenci będą mieli nadal szansę na studiowanie drugiego kierunku w systemie studiów bezpłatnych. Obecnie drugi kierunek studiuje 10 proc. studentów.

“Tylko ten, kto jest naprawdę dobry na pierwszym kierunku studiów i jest w stanie zagwarantować, że rzetelnie będzie studiować na drugim kierunku, to będzie miał takie prawo. Nie mniej niż 10 proc. będzie mogło studiować na drugim kierunku” – mówiła na konferencji prasowej Kudrycka.

Zaznaczyła, że dwie strategie rozwoju szkolnictwa wyższego – przyjęta przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz opracowana przez ekspertów na zlecenie ministerstwa – są na razie dyskutowane przez środowisko akademickie i nie są to na razie strategie rządowe.

“Każda z nich wprowadza jakieś formy, z którymi ja się do końca nie zgadzam. Strategia rektorska zakłada, że 1/4 kosztów powinni ponosić studenci, a w strategii przygotowanej dla ministerstwa jest koncepcja kontraktowania niejako studiów i, jeśli nie zostaną wypełnione kryteria jakości, to wówczas uczelnia publiczna mogła by nie uzyskać finansowania. Chcemy pochylić się nad obiema i znaleźć rozwiązania, które będą możliwe do przyjęcia przez rząd, a potem ewentualnie do wprowadzania nowych zapisów w ustawach” – powiedziała Kudrycka.

Reforma szkolnictwa wyższego zakłada m.in. wyłanianie i dodatkowe finansowanie Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących. Zdaniem minister chodzi o to, by w obecnej sytuacji kryzysu finansowego móc finansować najlepszej jakości zespoły badawcze i pokazywać, gdzie funkcjonują najlepsze. Przy ich wyborze brana ma być pod uwagę ocena dorobku naukowego, jakości dydaktyki i ocena umiędzynarodowienia danego ośrodka.

“Na pewno nie będzie minister wedle własnego uznania określać, że dany wydział jest najlepszy. Będą odpowiednie zespoły ekspertów, które w odpowiednim trybie ocenią tylko te aplikacje, które zostaną zgłoszone do konkursu” – zaznaczyła.

Minister Kudrycka zapewniła, że szansę będą miały wszystkie uczelnie, każda bowiem uczelnia ma bardzo mocne i trochę słabsze wydziały. “W ten sposób nawet uczelnie średnie czy słabsze będą mogły przeanalizować swój potencjał naukowy i zaproponować wydziałom, żeby starały się o ten status. W tej chwili zamówiliśmy ekspertyzę, która pozwoli nam na to, aby jednoznacznie określić kryteria oceny przyjęte w tym konkursie” – dodała. Zapewniła, że będzie to konsultowane ze środowiskiem akademickim.

Zaznaczyła, że reforma szkolnictwa wyższego nie wejdzie w życie wcześniej niż od 1 października 2011 roku.

Autor: Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close