Home / Informacje / Uczelnia / Uczelnie nie są gotowe do e-lerningu
(fot. www.sxc.hu)

Uczelnie nie są gotowe do e-lerningu

E-learning to nauczanie z wykorzystaniem internetu, które pozwala na ukończenie studiów bez konieczności częstego przyjeżdżania na zajęcia na uczelnię. Bywa również łączony z elementami tradycyjnego nauczania, tworząc systemy mieszane. Nie musi być jedynie uzupełnieniem tradycyjnych metod nauczania, ale może stanowić samodzielną formę uczenia.

Instytut Badania Opinii Homo Homini na zlecenie Polish Open University, sprawdził, co polscy studenci wiedzą o nauce przez internet oraz jak oceniają dostępne na polskim rynku propozycje studiów realizowanych w tym trybie.

Z sondażu wynika, że ponad 70 proc. badanych studentów uważa, że polskie uczelnie nie są przygotowane do prowadzenia atrakcyjnych studiów e-learningowych.

“Polski system szkolnictwa wyższego jest nadal postrzegany jako tradycyjny, a nawet przestarzały w wielu obszarach. Stąd prawdopodobnie stosunkowo surowa ocena przygotowania polskich uczelni do umiejętnego prowadzenia zajęć w e-learningu” – komentuje dr Justyna Berniak-Woźny z Polish Open University.

Tymczasem już blisko połowa polskich studentów – 46,6 proc. pytanych – uważa, że nauka z wykorzystaniem technik multimedialnych jest skuteczniejsza od tradycyjnego kształcenia.

Główną zaletą studiów realizowanych w trybie e-learning – wskazaną przez badanych studentów – jest znaczna oszczędność czasu, którą tego rodzaju studia zapewniają. Odpowiedź taką wskazało aż 86 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. Najczęściej na tę korzyść wskazywali mieszkańcy największych miast (93 proc. wskazań) oraz tych najmniejszych, poniżej 100 tys. mieszkańców (94 proc. deklaracji). 78 proc. pytanych zaznaczyło ponadto, że studiowanie w trybie e-learningu pozwala na oszczędność pieniędzy związaną z ograniczeniem kosztów dojazdów i zakwaterowania.

Zajęcia e-learningowe to narzędzie wykorzystywane coraz częściej przez firmy, które przy pomocy sieci prowadzą szkolenia dla pracowników. Staje się ono szczególnie atrakcyjne w kryzysie, pozwala bowiem ograniczyć koszty związane z wyjazdami na uczelnie.

“Dobrze przygotowane studia e-learningowe pozwalają na zdobycie dyplomu równorzędnego z tym, jaki otrzymuje się po ukończeniu studiów stacjonarnych w modelu tradycyjnym” – wyjaśnia dr Berniak-Woźny.

W krajach rozwiniętych, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, e-learning jest od lat stosowaną, szeroko dostępną alternatywą dla tradycyjnego kształcenia. Uczelnie amerykańskie już od dawna budują odpowiednią infrastrukturę, tworzą standardy e-nauczania, a także szkolą wyspecjalizowanych wykładowców. Według danych Sloan Consortium – międzynarodowej organizacji monitorującej rozwój edukacji internetowej – do końca 2009 roku już ponad 5,6 mln uczniów i studentów korzystało z e-learningu.

W Polsce system ten dopiero raczkuje. “Wiele szkół wyższych w Polsce nie przywiązuje właściwej wagi do wysokiej jakości zajęć w formie e-learningu, dlatego decydując się na studiowanie w takim trybie warto dobrze sprawdzić propozycję danej szkoły” – podkreśla przedstawicielka Polish Open University.

Autor: Źródło: PAP Nauka w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close