czwartek , 8 Grudzień 2016
Home / Informacje / Polska i Świat / Komisja krytykuje banki
fot. ww.sxc.hu
(fot. ww.sxc.hu)

Komisja krytykuje banki

Dokument roboczy Działania następcze w sektorze detalicznych usług finansowych podjęte w związku z ogłoszeniem tablicy wyników dla rynków konsumenckich został opracowany na podstawie analizy kosztów prowadzenia rachunków w 224 bankach, które obejmują średnio 81% rynku UE.

Sprawozdanie wskazuje, że struktura kosztów prowadzenia rachunków bieżących jest niejasna i prawie uniemożliwia klientom określenie kosztów i porównanie różnych ofert. W 66 procentach badanych banków eksperci musieli zwrócić się o dodatkowe informacje, by ustalić, ile w rzeczywistości wynoszą opłaty za prowadzenie rachunku bieżącego. Zdarzało się także, że bankowcy odmawiali przekazania cenników usług na piśmie, ograniczając się do informacji ustnej.

– Banki detaliczne nie dbają o konsumentów. Istnieje wiele dowodów na to, że podstawowe zasady dotyczące konsumentów nie są przestrzegane – uważa komisarz Kunowa. Jej zdaniem, władze państw członkowskich powinny wypełnić swoje zobowiązania w egzekwowaniu unijnych przepisów dotyczących konsumentów.

Zdaniem unijnych ekspertów, Austria, Francja, Włochy i Hiszpania to kraje, gdzie opłaty za prowadzenie rachunków bieżących są najwyższe, zaś wewnętrzne przepisy instytucji finansowych najmniej przejrzyste.

We Włoszech konsumenci płacą średnio 253 euro, a w przypadku częstego korzystania z konta osobistego nawet 831 euro rocznie, podczas gdy w Bułgarii kwota ta nie przekracza 28 euro. Wśród krajów o niskich kosztach prowadzenia rachunków bieżących raport wymienia także Holandię, Belgię i Portugalię.

Poważnym problemem jest również brak precyzyjnych informacji na temat usług finansowych. W Niemczech, z powodu złych porad bankowców, konsumenci zrywają 50-80% długoterminowych inwestycji, co skutkuje stratami rzędu 20-30 mld euro rocznie.

Ukrywanie kosztów prowadzenia rachunku powoduje również, że europejscy klienci rzadko wykorzystują możliwości, jakie daje im wolny rynek usług finansowych i stosunkowo rzadko zmieniają bank. W latach 2007-2008 zrobiło to tylko 9 proc. konsumentów, podczas gdy w przypadku ubezpieczeń samochodów wskaźnik ten wynosi 25 proc.

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązują dwie dyrektywy chroniące prawa klientów instytucji finansowych. Payment Services Directive, która do listopada 2009 r. powinna zostać włączona do prawodawstwa krajowego wszystkich państw członkowskich, wymusza przejrzystość opłat bankowych. Z kolei obowiązująca od 2007 roku Unfair Commercial Practices Directive zakazuje wprowadzania konsumentów w błąd, m.in. poprzez nieudzielanie im pełnej informacji na temat produktu.

Autor: KE

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close