TEATRZIELONA GÓRA:

Teatr radiowy, teatrem wyobraźni. Rozmowa z J. Łastowieckim

W środę 27 marca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru. Studio, mikrofony i rozpisane role. Czy to wystarczy, aby powstało słuchowisko czy teatr radiowy? Sprawa nie jest taka prosta.

Przychodzili aktorzy do studia, każdy kogoś grał, przychodzili często w kostiumach. To jest nawiązanie do tych słuchowisk teatralnych. Żeby się wczuć w postać Cześnika – przychodzili w stroju Cześnika. Bardzo szybko się okazało, że aktorzy teatralni nie radzą sobie z mikrofonem. Krzyczeli, mówili bardzo teatralnie, a mikrofon radiowy jest czuły do bólu, od razu wychwytuje wszystkie fałsze i nieścisłości.dr Janusz Łastowiecki

W słuchowisku otoczenie i miejsce akcji budujemy dźwiękami. Nasza wyobraźnia wypełnia wszystkie luki jednak czasami czar pryska i misternie zbudowaną iluzję może zepsuć powtarzany do znudzenia “rekwizyt”.

Wprawny słuchacz potrafi z łatwością zlokalizować dźwięk, który został już wykorzystany w tysiącach słuchowisk. Ja na przykład rozpoznaję bez problemu szczekanie psa. To jest taki syndrom “Czterech pancernych”. Tam było takie charakterystyczne skomlenie psa, które było powtarzane do ogłupienia.dr Janusz Łastowiecki

Janusz Łastowiecki jest autorem słuchowiska “Narożnik”, wyróżnionego w konkursie Teatru Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Skąd czerpał inspirację:

Przychodzi w życiu każdego badacza, krytyka taki moment, kiedy mówi, że mam już dosyć pisania, trochę już jestem wypalony i przyszedł czas żeby odpocząć, na takiej zasadzie, że postawię siebie z drugiej strony, kiedy będę miał większy wpływ na budowanie dźwięków i głosów. I pomyślałem sobie pewnego dnia, że napiszę [słuchowisko], ale zanim był pomysł na napisanie, była podróż w konkretne miejsce. Bo “Narożnik” to jest nazwa konkretnej góry w Górach Stołowych, gdzie w 1997 roku, nie wszyscy o tym wiedzą bo to jest historia regionalna, dwójka studentów, Ania i Robert zginęli w niewyjaśnionych do dzisiaj okolicznościach.dr Janusz Łastowiecki

Więcej na temat słuchowisk radiowych i pracy przy ich realizacji możecie usłyszeć w całej rozmowie Magdy Faron, która do wysłuchania poniżej.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close