LUBUSKIE:ZIELONA GÓRA:

Właściwa komunikacja podstawą dobrej opieki medycznej

Za nami 30 Światowy Dzień Chorego. W dobie pandemii mówiąc o chorych myślimy najczęściej o osobach zmagających się z koronawirusem. Jak podkreślają specjaliści – nadal istnieją jednak również inne schorzenia i cierpiące na nie osoby są tak samo ważne jak pacjenci covidowi. 

Jak można im pomóc? Eksperci z dziedziny medycyny zwracają uwagę przede wszystkim na prawidłową komunikację pomiędzy pacjentem, a pracownikami służby zdrowia. Według Justyny Jasik – Pyzdrowskiej, pielęgniarki i edukatorki diabetologicznej, właściwa komunikacja jest podstawą dobrej opieki.

Zarówno w zespole terapeutycznym, jak i z pacjentem. Podstawa, która zmniejsza pomyłki. Redukuje ilość konfliktów. Jest wiele zasad, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Począwszy od umiejętności słuchania pacjenta. Zaangażowania w rozmowę. Musimy też pamiętać, że każdy z nich jest na innym etapie tej choroby.

W czasach pandemii kontakt z pacjentem bywał jednak utrudniony. Mówi Ewa Skrbeńska, dyrektor lubuskiego oddziału NFZ.

Od lat widzimy, że kontakt bezpośredni jest najważniejszy. Ale borykamy się dziś z problemem kadrowym. W trakcie pandemii służba zdrowia była wymęczona mówiąc kolokwialnie. Ale potrzeba kontaktu pozostała ta sama. 

Przypomnijmy, że tegoroczny Światowy Dzień Chorego obchodzono między innymi na naszej uczelni. W Bibliotece Uniwersyteckiej odbyła się konferencja. Udział w niej wzięli między innymi pracownicy służby zdrowia.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00