W sierpniu 2017 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało nowe rozporządzenie w sprawie nauczania indywidualnego. Zdaniem wielu rodziców, których dzieci korzystały z tej formy kształcenia, przepisy te w praktyce zmusiły uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do nauki w domu. Problem dotyczył 30 tysięcy dzieci w Polsce, w tym 214 w Zielonej Górze. Nagłośniła go Romana Mucha, działaczka grupy nieformalnej Wspólna ZG.
Zielonogórzanka zajęła się tym tematem, ponieważ dotyczył jej rodziny, a konkretnie córki z orzeczeniem o nauczaniu indywidualnym. Interweniowała m.in. w kuratorium.
Z kuratorium poszłam do szkoły z instrukcją, co należy zrobić w przypadku mojego dziecka, żeby mogło mieć zajęcia w szkole. Teraz zniesioną formę – nauczanie indywidualne – zastąpiły indywidualne zajęcia edukacyjne. I można dzieciom z niepełnosprawnością organizować takie zajęcia na terenie szkoły, a nie wyrzucać je do domu.<span class="su-quote-cite">Romana Mucha</span>
Na tym jednak Romana Mucha nie poprzestała. Postanowiła zorganizować konferencję na temat edukacji dzieci z orzeczeniami o kształceniu indywidualnym lub specjalnym. Zaproszoną ekspertką była m.in. prof. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Mówiła o tym, jakie korzyści z nauki w szkole odnoszą dzieci z niepełnosprawnościami bądź zaburzeniami.
Nie do przecenienia jest walor społeczny, czyli możliwość funkcjonowania w grupie rówieśników pełnosprawnych, ale nie kosztem jednych ani nie kosztem drugich. Integracja powinna być naturalnym procesem i niebagatelną rolę w tym procesie odgrywają nauczyciele. Oczywiście przy wsparciu wysoce zróżnicowanej, profesjonalnej kadry. Także oczywiście rodziców.<span class="su-quote-cite">prof. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk</span>
Na spotkaniu gościli również przedstawiciele Zespołu Edukacyjnego nr 4 w Zielonej Górze – szkoły, która prowadzi m.in. klasy integracyjne.
W zakresie edukacji integracyjnej mamy dosyć duże doświadczenie, bo już ponad 20-letnie. Przez te 20 lat mury naszej szkoły opuściło 50 uczniów z niepełnosprawnościami różnego rodzaju. Naukę tych dzieci organizujemy przede wszystkim w klasach integracyjnych, jak również trzy osoby realizują obowiązek szkolny na zasadzie zajęć indywidualnych w wymiarze kilku godzin na terenie szkoły. Resztę zajęć realizują z klasą podczas lekcji.<span class="su-quote-cite">Anna Topolska, pedagog szkolny w Zespole Edukacyjnym nr 4 w Zielonej Górze</span>
Uczniowie co najmniej dwa razy do roku podlegają ocenie. Nauczyciele sprawdzają postępy dzieci w nauce i wskazują, co jeszcze należy poprawić. Odbywa się to we współpracy z rodzicami.
Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Czytaj dalejAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.