ZIELONA GÓRA:

Elektryczne autobusy, Centrum Przesiadkowe i nowy wiadukt na Batorego

Transportowe plany w Zielonej Górze

Za ponad pół roku w Zielonej Górze możemy pojechać elektrycznymi autobusami. Wczoraj Centrum Unijnych Projektów Transportowych zatwierdziło projekt i wniosek o dofinansowanie systemu zintegrowanego transportu niskoemisyjnego. Umowa zostanie podpisana 30 października.

Realizacja działania będzie kosztować prawie 270 milionów złotych brutto. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to prawie 170 milionów, niecałe 40 milionów pokryje miasto, 13 zaś PKP. Te koszty podano jako kwoty netto.

Miasto zakupi 47 autobusów elektrycznych o wartości prawie 100 milionów złotych. Pierwsze dostawy są planowane na maj bądź czerwiec przyszłego roku.

Będą to – wszystko na to wskazuje – autobusy polskiej produkcji. Nie będzie to Solaris, ale najprawdopodobniej firma Ursus. Żaden z zachodnich producentów nie był w stanie przystąpić do postępowania w związku z tym, że nie posiadają jeszcze autobusów elektrycznych. Jedyny teoretycznie producent spoza Polski to Skoda, natomiast Skoda współpracuje z Solarisem, więc jest to jakby lustrzane odbicie tego, co robi Solaris. Natomiast zachodni producenci – Volvo powiedziało, że chyba w lutym przyszłego roku jest w stanie dostarczyć autobusy na testy.<span class="su-quote-cite">Janusz Kubicki</span>

Projekt przewiduje także 11 stacji szybkiego ładowania pojazdów na pętlach w mieście, m.in. na Osiedlu Śląskim, ulicy Truskawkowej i Wrocławskiej. Będą miały moc 400, 600 i 800 kilowatów. Na jednym ładowaniu autobusy elektryczne pokonają ok. 50 kilometrów. Po pokonaniu trasy przez kierowcę będą jeszcze podładowywane.

Poza autobusami elektrycznymi zadanie obejmuje budowę Centrum Przesiadkowego i przebudowę zajezdni MZK.

Przy pętli, która znajduje się w tej chwili przy dworcu PKP, powstaną dwa ronda. To drugie rondo będzie się znajdowało bezpośrednio pod wiaduktem na ulicy Sulechowskiej. Wartość tego zadania to prawie 20 milionów złotych. Umowa na zadanie jest podpisana, projektanci pracują. Również przy okazji będą budowane miejsca parkingowe. Centrum Przesiadkowe będzie połączone z zadaszonymi peronami na dworcu PKP. Zostanie też wybudowane połączenie – winda lub schody ruchome – z wiaduktem na Sulechowskiej. Kolejny element tego zadania to przebudowa zajezdni MZK. Wartość to ponad 27 milionów złotych. Wszystko zostanie zrealizowane prawie od nowa.<span class="su-quote-cite">Janusz Kubicki</span>

Zajezdnia będzie mieć m.in. nową stację obsługi i 28 miejsc ładowania autobusów. Tam pojazdy będą ładowane w nocy, do pełna.

Trzecie zadanie to przebudowa wąskiego wiaduktu na ulicy Batorego. Znajdą się tam jezdnie i chodniki.

Dodatkowo po ulicach miasta będzie jeździć 17 autobusów przegubowych z silnikiem Diesla. Będą kosztować prawie 27 milionów złotych.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00