ZIELONA GÓRA:

Bądźmy sprytniejsi od oszustów! Seniorzy wysłuchali, jak nie dać się okraść

Wnuczka dzwoni, że potrzebuje pieniędzy? Akwizytor oferuje sprzęt do masażu? To może być oszustwo. Podczas Dnia Seniora mieszkańcy dowiadywali się, jak uniknąć zagrożeń, związanych głównie z utratą oszczędności.

Częstym przestępstwem, którego ofiarą padają seniorzy, jest oszustwo „na policjanta” czy „na wnuczka”. Polega ono na tym, że sprawcy podszywają się pod członków rodziny lub funkcjonariuszy. Pokrzywdzonych jest dużo, o czym świadczą dane policji.

W województwie lubuskim w 2018 roku było 50 przypadków usiłowania oszustwa, z czego 22 to przypadki jego dokonania. Kwota strat wynosiła prawie milion 200 tysięcy złotych. Wychodzi bardzo dużo, bo 53 tysiące złotych strat na osobę.asp. Radosław Bartkowiak, Komenda Miejska Policji w Zielonej Górze

Oszuści wywierają presję na seniorach, by ci oddali im swoje oszczędności. Na takie próby wyłudzenia pieniędzy są już wyczuleni pracownicy banków oraz taksówkarze. Ich interwencja nierzadko jest ratunkiem dla osoby starszej.

Strata pieniędzy nie musi wynikać tylko z kradzieży. Seniorzy często otrzymują telefony bądź listy z zaproszeniem po odbiór nagrody w konkursie, do którego się nie zgłaszali. W rzeczywistości jest to zaproszenie na prezentację sprzętu medycznego, rehabilitacyjnego lub AGD. Sprzedawcy namawiają do zakupu urządzeń wielokrotnie droższych niż w sklepie.

Podpisywane są umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli na tych pokazach i prezentacjach. Wówczas nie tylko seniorzy, ale wszyscy konsumenci powinni zachować szczególną ostrożność przed podpisaniem takiej umowy. Ustawa o prawach konsumenta stanowi, że jeżeli zawarliśmy umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, mamy czas do namysłu. W terminie 14 dni możemy odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Ale trzeba wysłać stosowne oświadczenie na piśmie.Krystyna Ujma, Miejski Rzecznik Konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów dodaje, że większość spraw jest załatwianych z pozytywnym skutkiem. Porady konsumenckie są udzielane w urzędzie miasta przy ulicy Podgórnej w pokoju 415. Z rzecznikiem można również skontaktować się telefonicznie pod numerem 68 45 64 415.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

SKOMENTUJ ARTYKUŁ

Tagi
Zobacz więcej
Back to top button
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close