UCZELNIA:

Naukowe rozmyślania o prasie i wartościach na UZecie

Na ile wartości przekazywane w dawnej prasie są aktualne i jak je wyrażano? Tę problematykę poruszano w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego. Okazją była konferencja „Wartości językowe i kulturowe obecne w czasopiśmiennictwie polskim do roku 1989”.

Pierwsza część spotkania dotyczyła wartości dostrzegalnych w oświeceniowym czasopiśmie „Monitor”. Wystąpienie na ten temat przygotowała m.in. dr hab. Violetta Jaros z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

– Skupiłam się na wartościach społecznych, ponieważ one wydawały mi się istotne, uwzględniając sytuację historyczną, polityczną tamtego czasu, a więc drugą połowę osiemnastego wieku. Przyjęłam klasyfikację socjologiczną wartości, ponieważ one obejmowały wartości inne. To znaczy społeczne traktuję jako wartości nadrzędne, a podlegały im wartości religijne, etyczne, ekonomiczne, kulturowe. Temat może być interesujący dla wszystkich. Kiedy czytałam różne roczniki, zdziwiło mnie, że podejmowane zagadnienia w kontekście wartości są ponadczasowe, tu się właściwie nic nie zmieniło.

Kwestia wartości okazała się interesująca dla badaczy również z punktu widzenia polityki. Świadczy o tym referat „Odkrycia, czyli jak daleko jesteśmy z nauką? Wartości poznawcze w «Magazynie Polskim»”. Przygotował go mgr Łukasz Kępa, także reprezentant częstochowskiej uczelni.

– Temat mojego referatu jest związany ze studiami, które skończyłem, czyli m.in. politologią i filologią angielską i niemiecką. W tej chwili jestem na studiach doktoranckich z językoznawstwa. Zająłem się „Magazynem Polskim”. Chciałem uwidocznić zabiegi językowe, jakie stosowała władza w przekazywaniu informacji w mediach i jakie z dzisiejszej perspektywy było to absurdalne. Stan wiedzy był nikły, a ludzie karmieni niesamowitymi osiągnięciami władzy. Z mojego punktu widzenia można powiedzieć, jaki to miało wpływ na ludzi, politykę, ogólne pojęcie o mediach i stanie ówczesnej wiedzy.

Inne referaty odnosiły się do takich tytułów prasowych jak „Przegląd Sportowy”, „Tygodnik Powszechny” i przedwojenne pismo „Moja Przyjaciółka”.

Konferencję poświęconą wartościom w polskim czasopiśmiennictwie zorganizowała Pracownia Badań nad Aksjologią w Języku i Kulturze. To nowa jednostka badawcza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Powstała w listopadzie ubiegłego roku na wniosek prof. Krzysztofa Maćkowiaka, który wyjaśnił, z czego wynikała potrzeba jej utworzenia.

– Aksjologia to sfera życia związana z biografią każdego człowieka. Wszelkie decyzje o tym, co będziemy robili, są zakorzenione w takim czy innym systemie wartości. Przychodzą takie chwile głębszej refleksji. Jest rzeczą zrozumiałą, że wartości przyciągają także uwagę naukowców. Wśród nich coraz częściej pojawiają się lingwiści. Na język zaczynamy patrzeć w sposób szeroki, dostrzegamy, że pełni różne funkcje społeczne. Jest magazynem, w którym gromadzimy zbiorowe doświadczenia kulturowe. Utworzenie Pracowni Aksjologii jest związane właśnie z takim wielostronnym potraktowaniem polszczyzny – stwierdza profesor.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close