UCZELNIA:

Bezbłędni rycerze poprawnej i kulturalnej polszczyzny walczyli na UZecie

Uczniowie lubuskich szkół ponadgimnazjalnych ponownie stanęli w szranki z zagadnieniami językowymi. Konkurs „Potyczki z polszczyzną” to forma zachęty do poznawania języka ojczystego od nieco mniej naukowej strony, a po części – do podjęcia studiów polonistycznych.

Co roku formuła zmagań jest nieco inna. Zadania są urozmaicone, ale zawsze nawiązują do działów językoznawstwa historycznego i współczesnego.

Konkurs co roku wygląda nieco inaczej, ale staramy się, aby konkurencje dotyczyły zarówno historii języka, jak i zjawisk najnowszych. Są zadania z frazeologii, dyktando, czyli ortografia, kalambury, poezja śpiewana. Zawsze staramy się też pamiętać o rocznicy. W tym roku przypada rocznica związana z Bolesławem Leśmianem, toteż będzie jedno zadanie na temat tekstu Leśmiana – mówiła prof. Anna Wojciechowska z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Na ogół młodzież najlepiej radzi sobie ze wszystkim, co dotyczy współczesnego języka polskiego.

W pierwszej edycji najlepiej wypadło czytanie. Słabiej jest z historią języka, np. znajomością archaizmów i znajomością frazeologii. Z gramatyką bywa różnie i nigdy nie jest jednakowo – dodała prof. Wojciechowska.

Poza konkurencjami dla uczniów – m.in. reprezentantów szkół z Głogowa, Szprotawy i Zielonej Góry – zorganizowano konkurs dla publiczności. Polegał on na napisaniu relacji z „Potyczek z polszczyzną”, ale w stylu archaicznym, czyli np. z wykorzystaniem dawnego słownictwa.

Po rozwiązaniu zagadek uczestnicy mieli okazję wysłuchać wykładu prof. Mariana Bugajskiego – zielonogórskiego językoznawcy. Wykładowca przygotował wystąpienie na temat dziejów kultury języka. Czy ta kultura jest bliska uczniom, zarówno w teorii i praktyce? Wiedzą, że należy pielęgnować polszczyznę, ale i dostrzegają błędy oraz zaniedbania.

Zauważyłam, że coraz więcej do użytkowego języka wchodzi słów potocznych albo slangu i słów z języka angielskiego, więc jest ważne, abyśmy pracowali nad kulturą języka polskiego, (…), abyśmy dobrze się czuli, komunikując się w nim.

Mnie się wydaje, że powinniśmy dbać o tradycję, zwracać uwagę na to, jak się wypowiadamy (…) Warto angażować się w pogłębianie naszej wiedzy.

Przez język wyrażamy siebie. Myślę, że jego kultura bardzo wiele o nas mówi. Język polski i kultura języka to elementy nauki, które wymagają pomocy nauczyciela.

Naukę ze szkoły musimy przenosić na życie codzienne i nie tylko podporządkowywać się temu, czego wymagają od nas nauczyciele. Poza szkołą musimy używać wiedzy w praktyce.

Kultura języka jest trochę w stanie opłakanym. Ludzie – nie tylko młodzi, bo przykład idzie z góry – nie zwracają uwagi na kulturę wypowiedzi, mowa jest przepełniona wulgaryzmami, złą odmianą, używaniem zwrotów z języków obcych. (…) To nie jest wina nauczycieli, bo na lekcjach używa się poprawnej mowy. Gorzej, jeśli chodzi o ulicę, własne środowiska czy media.

W „Potyczkach…” najlepsi okazali się uczniowie z V Liceum Ogólnokształcącego w Zielonej Górze. Drugie miejsce zajęło I Liceum Ogólnokształcące w Świebodzinie, a trzecie – Liceum Ogólnokształcące w Sulechowie. Konkurs odbył się w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close