ROZMOWA NA 96 FM:

Co zmienia na Uniwersytecie Zielonogórskim Ustawa 2.0?

Nie ilość, a jakość – tak najprościej można podsumować cel zmian w szkolnictwie wyższym, wynikających z tzw. Ustawy 2.0. O zmianach, które czekają Uniwersytet Zielonogórski i które już zostały wdrożone, mówił w Rozmowie na 96 FM prof. Wojciech Strzyżewski.

Prorektor ds. studenckich naszej uczelni zaznaczył na wstępie, że zmian nie odczują studenci.

Studia dalej pozostają dwustopniowe, przy czym jest powrót do kierunków nauczycielskich pięcioletnich. Np. nauczanie początkowe czy przedszkolne to będą studia ciągłe, pięcioletnie, żeby lepiej przygotować kandydatów do trudnej pracy nauczyciela. prof. Wojciech Strzyżewski

Co innego pracownicy. Tu zmiany będą odczuwalne. Ustawa zakłada dwie grupy pracowników: badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych Pierwsi będą tworzyć rady dyscyplin. Oceniany będzie ich poziom.

Istotą reformy jest zmiana oceny uczelni. Dotychczas oceniano wydziały, one niekiedy były bardzo różne, jeśli chodzi o specjalności, reprezentowane dyscypliny. Na Wydziale Humanistycznym mieliśmy językoznawców, literaturoznawców, historyków, politologów, filozofów. Teraz oceniane będą dyscypliny, czyli np. historia będzie oceniana osobno, literaturoznawstwo osobno z innymi dyscyplinami tego typu, na innych uczelniach w Polsce.prof. Wojciech Strzyżewski

Każdy z pracowników będzie przedstawiał do czteroletniej oceny cztery najlepsze, najważniejsze publikacje. Zdaniem prof. Strzyżewskiego będzie to zmiana jakościowa i to ma być szansa dla mniejszych uczelni, gdyż naukowcy będą oceniani za swoje dokonania, a nie za to, do jakiego ośrodka naukowego przynależą.

Więcej o zmianach na uczelni na Facebooku Radia Index i na portalu wZielonej.pl, gdzie zobaczycie całą Rozmowę na 96 FM.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close