LUBUSKIE:

„Polskie TGV”, nowoczesne trasy i dopłaty do przewozów – inwestycje Lubuskiego w kolej

W poprzednim tygodniu pierwszy przejazd z Zielonej Góry do Nowej Soli i z powrotem zaliczyło „polskie TGV”, czyli unowocześniony, elektryczny skład EN57ALd. Była to zapowiedź inwestycji zarządu województwa w kolej. Spółka Przewozy Regionalne otrzyma od Lubuskiego wsparcie finansowe – zabezpieczenie umów kredytowych związanych z inwestycjami.

Warunki pomocy przedstawiono na konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim. O szczegółach mówiła członkini Zarządu Województwa Lubuskiego, Alicja Makarska.

Ponieważ tabor, jaki zakupują w ostatnich latach Przewozy Regionalne, nie trafia na teren województwa lubuskiego, Zarząd Województwa postawił warunek, że podpisze zgodę na takie zabezpieczenie, jeżeli na terenie województwa przybędzie nowy tabor. To dwa pociągi: nowy, spalinowy pojazd szynowy Link oraz zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny.Alicja Makarska, członkini Zarządu Województwa Lubuskiego

Region ma już na wyposażeniu oba te pojazdy. „Link” kursuje między Kostrzynem nad Odrą a Gorzowem Wielkopolskim oraz Gorzowem a Zieloną Górą. „Polskie TGV” ruszy natomiast niedługo w trasy między Zieloną Górą a Kostrzynem i z Rzepina w kierunku Zbąszynka przez Świebodzin. Specyfikację tego drugiego i udogodnienia dla pasażerów przedstawił Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Myślę, że pojazd jest bardzo nowoczesny. Przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, do przewozu rowerów, posiadający Wi-Fi, układ zamknięty toalety. Ma klimatyzację i wiele innych udogodnień, w tym kącik dla rodziców z dzieckiem. Pojazd ma tez prędkość podwyższoną ze 100 do 120 kilometrów na godzinę dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników asynchronicznych.Krzysztof Pawlak

Oprócz taboru istotna jest infrastruktura. Trwa remont estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim, rozpoczęła się też modernizacja odcinka z Rzepina do Kostrzyna nad Odrą. W przygotowaniu są kolejne zmiany. I tutaj władze województwa również zapowiadają współpracę z Przewozami Regionalnymi.

9 lutego mamy takie bilateralne spotkanie z Komisją Europejską i Przewozami Regionalnymi. Zamierzamy przeznaczyć łącznie ok. 170 milionów z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zadanie będzie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe. Są to dwie linie: 203 na odcinku Krzyż-Gorzów Wielkopolski i 358 Zbąszynek-Gubin na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk – etap drugi, czyli kontynuacja. Zamierzeniem jest, by do końca tego roku podpisać umowę o realizację tego zadania.Alicja Makarska

Dodatkowo zarząd województwa dofinansuje przewozy pasażerskie na terenie regionu. Na ten cel zarezerwował w budżecie ponad 45 milionów złotych. Łącznie nakłady na kolej przekroczą 50 milionów złotych, ponieważ pieniądze trafią również na utrzymanie i przeglądy składów, którymi dysponuje Lubuskie.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Tagi
Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close