LUBUSKIE:

„Polskie TGV”, nowoczesne trasy i dopłaty do przewozów – inwestycje Lubuskiego w kolej

W poprzednim tygodniu pierwszy przejazd z Zielonej Góry do Nowej Soli i z powrotem zaliczyło „polskie TGV”, czyli unowocześniony, elektryczny skład EN57ALd. Była to zapowiedź inwestycji zarządu województwa w kolej. Spółka Przewozy Regionalne otrzyma od Lubuskiego wsparcie finansowe – zabezpieczenie umów kredytowych związanych z inwestycjami.

Warunki pomocy przedstawiono na konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim. O szczegółach mówiła członkini Zarządu Województwa Lubuskiego, Alicja Makarska.

Ponieważ tabor, jaki zakupują w ostatnich latach Przewozy Regionalne, nie trafia na teren województwa lubuskiego, Zarząd Województwa postawił warunek, że podpisze zgodę na takie zabezpieczenie, jeżeli na terenie województwa przybędzie nowy tabor. To dwa pociągi: nowy, spalinowy pojazd szynowy Link oraz zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny.Alicja Makarska, członkini Zarządu Województwa Lubuskiego

Region ma już na wyposażeniu oba te pojazdy. „Link” kursuje między Kostrzynem nad Odrą a Gorzowem Wielkopolskim oraz Gorzowem a Zieloną Górą. „Polskie TGV” ruszy natomiast niedługo w trasy między Zieloną Górą a Kostrzynem i z Rzepina w kierunku Zbąszynka przez Świebodzin. Specyfikację tego drugiego i udogodnienia dla pasażerów przedstawił Krzysztof Pawlak, dyrektor lubuskiego oddziału Przewozów Regionalnych.

Myślę, że pojazd jest bardzo nowoczesny. Przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, do przewozu rowerów, posiadający Wi-Fi, układ zamknięty toalety. Ma klimatyzację i wiele innych udogodnień, w tym kącik dla rodziców z dzieckiem. Pojazd ma tez prędkość podwyższoną ze 100 do 120 kilometrów na godzinę dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników asynchronicznych.Krzysztof Pawlak

Oprócz taboru istotna jest infrastruktura. Trwa remont estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim, rozpoczęła się też modernizacja odcinka z Rzepina do Kostrzyna nad Odrą. W przygotowaniu są kolejne zmiany. I tutaj władze województwa również zapowiadają współpracę z Przewozami Regionalnymi.

9 lutego mamy takie bilateralne spotkanie z Komisją Europejską i Przewozami Regionalnymi. Zamierzamy przeznaczyć łącznie ok. 170 milionów z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zadanie będzie realizowane przez Polskie Linie Kolejowe. Są to dwie linie: 203 na odcinku Krzyż-Gorzów Wielkopolski i 358 Zbąszynek-Gubin na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk – etap drugi, czyli kontynuacja. Zamierzeniem jest, by do końca tego roku podpisać umowę o realizację tego zadania.Alicja Makarska

Dodatkowo zarząd województwa dofinansuje przewozy pasażerskie na terenie regionu. Na ten cel zarezerwował w budżecie ponad 45 milionów złotych. Łącznie nakłady na kolej przekroczą 50 milionów złotych, ponieważ pieniądze trafią również na utrzymanie i przeglądy składów, którymi dysponuje Lubuskie.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Zobacz więcej
Back to top button
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: