LUBUSKIE:ZIELONA GÓRA:

Pacjencie, znaj swoje prawa! Interesuj się, pytaj, dzwoń!

„Nieznajomość prawa szkodzi”. Ta zasada sprawdza się w życiu codziennym, również u lekarza. To my w dużym stopniu odpowiadamy za własne zdrowie, powinniśmy więc wiedzieć, jakie standardy opieki medycznej nam się należą.

Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, uważa, że osoby, które korzystają z usług medycznych, są w stanie najlepiej bronić swoich praw.

Wyedukowany pacjent, który zna i rozumie swoje prawa, będzie ich najlepszym rzecznikiem. Dlatego, że już w placówce medycznej, znając te uprawnienia, które nam przysługują, będziemy mogli zareagować w tych sytuacjach, kiedy zauważymy, że występują jakieś nieprawidłowości. Tak zwana medycyna naprawcza, realizowana w placówkach medycznych, jak mówią eksperci, tylko w 30% przypadków odpowiada za nasze zdrowie, a w 70% to my sami decydujemy o tym, jak będziemy żyć i czy będziemy żyć zdrowo.Bartłomiej Chmielowiec

Elementem edukacji społeczeństwa mógłby być nowy przedmiot w szkole – wiedza o zdrowiu. Rzecznik Praw Pacjenta jest zwolennikiem takiego rozwiązania.

Chciałbym, aby ta lekcja wiedzy o zdrowiu nie była taką lekcją szkolną, gdzie byłby test, zaliczenia, ale wiedza praktyczna, przekazywana od najmłodszych lat. Taki pozytywny lobbing o zdrowiu, dlatego że to zaprocentuje. Bo jeżeli od najmłodszych lat będziemy wskazywać naszym dzieciom, jak ważna jest profilaktyka, jak ważne jest dbanie o zdrowy styl życia, to w konsekwencji będziemy mieć zdrowsze społeczeństwo.Bartłomiej Chmielowiec

Najczęściej do Rzecznika Praw Pacjenta trafiają sprawy związane z jakością udzielanych świadczeń i bezpieczeństwem pacjentów oraz czasem oczekiwania na badania.

Dane na temat dostępności usług medycznych można uzyskać poprzez Telefoniczną Informację Pacjenta pod numerem 800 190 590. Jest to infolinia czynna całą dobę.

Mamy tam informacje o fizycznych lokalizacjach placówek, specjalistów. Tam też można uzyskać informacje na temat możliwie krótkiego czasu oczekiwania na specjalistę. Te czasy są w Polsce szalenie zróżnicowane. Można, pytając naszego konsultanta na infolinii, dowiedzieć się, gdzie stosunkowo szybko można się dostać do specjalisty.Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia

Inną pomocą dla pacjentów jest portal „Zdrowe dane”. Porównuje on jakość leczenia w szpitalach i przychodniach w Polsce. Pomaga podjąć decyzję, gdzie najlepiej się leczyć.

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00