LUBUSKIE:

O bonach wsparcia na sesji sejmiku. Radni wyrażali swoje wątpliwości

Lubuskie Bony Wsparcia Przedsiębiorców były tematem nadzwyczajnej sesji sejmiku województwa. Zwołano ją na wniosek grupy radnych, z uwagi na wiele kontrowersji wokół zasad konkursu dotacji.

W trakcie obrad przedstawione zostały m.in. informacje o tym, dlaczego odpowiedzialność za rozdzielanie bonów wsparcia powierzono Zachodniej Izbie Przemysłowo-Handlowej i Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej.

Decyzja, by przeprowadzić to postępowanie w taki właśnie sposób, czyli w postaci grantów, które miały być przekazane organizacjom otoczenia biznesu i one miały je później redystrybuować, była podyktowana faktem, że tego typu procedura podlega znacznie mniejszej ilości przepisów. A dzięki temu to postępowanie, skierowane do przedsiębiorców, będzie zdecydowanie łatwiejsze, szybsze, dostępność tych środków będzie nieporównywalnie większa niż gdyby zajął się realizacją tych projektów na przykład urząd marszałkowski bądź któraś z podległych mu jednostek.

Takie rozwiązanie budzi wątpliwości ze względu na konflikt interesów – zwracała uwagę radna Beata Kulczycka. Obaj operatorzy projektu to organizacje, które zrzeszają przedsiębiorców.

Ponieważ mamy to do czynienia ze swoistym zespoleniem interesów, o którym się mówi, a więc że to stowarzyszenie przedsiębiorców udziela dotacji dla przedsiębiorców, mam pytanie, czy faktycznie, panie marszałku, nie widzi pan tego zespolenia interesów, wrażliwości tej sprawy? Pan marszałek mówi, że to była słuszna decyzja. Więc proszę tylko o skwitowanie, czy pan naprawdę uznaje, że to była słuszna decyzja, kiedy z tym stanem związanych jest wiele problemów.

Marcin Jabłoński odpowiedział, że zarząd województwa wybrał te instytucje, ponieważ był przekonany o sprawności ich działania i doświadczeniu. O tym, że przy pierwszym naborze wniosków dołożono wszelkich starań, by wypadł on jak najlepiej, przekonywał też Janusz Jasiński, prezes OPZL. Poza tym wyjaśnił, że wycofał wnioski o dotacje, które sam złożył.

W naborze uzupełniającym członkowie zarządów OPZL i ZIPH nie będą mieli możliwości złożenia wniosków o dofinansowanie. Nowy termin naboru zostanie ogłoszony co najmniej 5 dni przed jego rozpoczęciem. O dofinansowanie nadal będą mogły starać się firmy, które wykażą spadek przychodów o przynajmniej 25% w związku z COVID-19.

Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl+Enter.

Zobacz więcej
Back to top button
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: