ARTYKUŁ SPONSOROWANYPOLSKA I ŚWIAT:

Opiekunka osób starszych – jakie kompetencje są niezbędne do wykonywania tego zawodu?

Opiekunka osób starszych to zawód, który z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród kobiet. Jej praca polega na asystowaniu starszej osobie w wykonywaniu codziennych obowiązków, dotrzymywaniu jej towarzystwa, a także pomocy medycznej. Aby zostać opiekunką osób starszych za granicą, oprócz dużej empatii i chęci niesienia pomocy, niezbędne jest posiadanie pewnych określonych kompetencji. Jakich – o tym poniżej.

Opiekunka osób starszych a znajomość języka kraju pracy

Opiekunka osób starszych to praca, na której wykonywanie zdecydowania większość osób decyduje się poza granicami naszego kraju. Do podjęcia zatrudnienia za granicą opiekunki zachęca wysokie (jak na polskie warunki) wynagrodzenie, możliwość podszkolenia swojej znajomości języka obcego oraz poznania kultury i zwyczajów innego kraju.

Aby starać się o zatrudnienie w charakterze opiekunki seniorów za granicą każda kandydatka musi znać język obcy na co najmniej podstawowym poziomie. Wymóg ten jest podyktowany specyfiką pracy w opiece osób starszych – każda opiekunka przebywając sam na sam z seniorem musi być bowiem w stanie się z nim porozumieć, zrozumieć jego potrzeby i oczekiwania oraz dotrzymywać mu towarzystwa. Bez znajomości języka ojczystego seniora na przynajmniej podstawowym poziomie prawidłowe wykonywanie takich obowiązków byłoby niemożliwe.

Praca w opiece osób starszych a wykształcenie i praktyczne umiejętności

Każda opiekunka osób starszych musi także posiadać doświadczenie w pracy w tym zawodzie. W większości przypadków pracodawcy nie wymagają od kandydatek specjalistycznego wykształcenia (np. pielęgniarskiego czy rehabilitacyjnego) zwłaszcza, jeśli opiekunka ma zajmować się sprawną osobą nie wymagającą dodatkowej opieki medycznej. Mimo tego, dodatkowe kursy oraz wykształcenie kierunkowe są zawsze mile widziane przez agencje pracy oraz stanowią dodatkowy atut, który może znacznie ułatwić znalezienie dobrze płatnego zatrudnienia w tym zawodzie.

Jako doświadczenie praktyczne do opieki nad seniorem, który potrzebuje jedynie wsparcia w prowadzeniu domu oraz wykonywaniu podstawowych czynności wokół siebie, w zupełności wystarczy praktyka zdobyta podczas zajmowania się osobą starszą z własnej rodziny. Opiekunką osób starszych może więc zostać każda osoba, która w przeszłości opiekowała się seniorem, nawet na gruncie prywatnym.

Opiekunka osób starszych a cechy charakteru i zdolności interpersonalne

Samo doświadczenie, wykształcenie oraz znajomość języka obcego jeszcze nie czynią z kandydatki kompetentnej opiekunki osób starszych. Osoba, która pragnie realizować się w tym zawodzie powinna posiadać bowiem także określone cechy charakteru, które są niezwykle pożądane w tym wymagającym zawodzie.

Każda opiekunka osób starszych powinna być osobą ciepłą, pełną empatii oraz zrozumienia dla specyficznych potrzeb, jakie posiadają seniorzy. Powinna czuć silną potrzebę niesienia pomocy innym, być wyrozumiała oraz cierpliwa. Oprócz tego, kandydatka na opiekunkę osób starszych powinna dysponować także dużą odpornością psychiczną oraz być w stanie dobrze radzić sobie w trudnych sytuacjach. Wszystkie te cechy pozwolą jej bowiem w najlepszy sposób wykonywać swoje obowiązki zawodowe oraz stać się prawdziwym wsparciem dla jej podopiecznego.

Materiał przygotowany we współpracy z serwisem Opiekunki24 oferującym oferty pracy jako opiekunka osób starszych – więcej na Opiekunki24.pl.

Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close