ARTYKUŁ SPONSOROWANYPOLSKA I ŚWIAT:

Co badania naukowe mówią o szybkiej nauce języka angielskiego?

Wszystko wydarza się coraz szybciej, świat wiruje coraz prędzej. Pomimo zapewnień hochsztaplerów od cudownych kursów nauki angielskiego w weekend, jeśli chodzi o szybką naukę języka angielskiego, odnosimy wrażenie że nasz mózg nie przeszedł jeszcze z ery analogowej do cyfrowej. Czy znaczy to, że według dynamicznie rozwijającego się świata nauki, szybka nauka języka angielskiego nie jest w ogóle możliwa? Niekoniecznie! Poniżej pięć potwierdzonych naukowo sposobów na szybszą naukę!

Szybka nauka języka angielskiego według nauki

Istnieje wiele metod nauki języka angielskiego, każdy uczeń i nauczyciel ma swoje ulubione podejścia. Nie zawsze jednak opinie te oparte są na twardych dowodach pochodzących z wiarygodnych badań naukowych. Dlatego większość rewelacji na temat kolejnej cudownej metody nauki języka angielskiego można traktować z przymrużeniem oka.

Nie znaczy to jednak, że nauka nie popełniła żadnych postępów w dziedzinie poznawania proces nauki i zapamiętywania. Chociaż nasza wiedza na temat mózgu i świadomości jest dużo mniejsza, niż nam się powszechnie wdaje, poznaliśmy już na przykład wiele sposobów w jakie nauka angielskiego poprawia pracę mózgu.

5 sprawdzonych naukowo sposobów szybkiej nauki języka angielskiego:

1. Słuchaj jak najwięcej zdań w języku angielskim

Co mówi nauka: naukowcy opisują jeden z bardzo miłych sposobów nauki języka angielskiego, który nazywają nieświadomym (angielski unconscious) czy niejawnym, dającym się wywnioskować (angielski implicit). Dobra wiadomość jest taka, że jeśli słuchamy konwersacji w języku angielskim, to chcąc nie chcąc uczymy się tego języka. Zdecydowanie brzmi to jak mało wiarygodna reklama „szybkiej nauki języka angielskiego dla leniwych”. Jednak nauka mówi, że wcale nie jest to niemożliwe.

Ten rodzaj nauki angielskiego nie wymaga świadomego wysiłku, łamania sobie głowy nad gramatczymi regułkami. Nie musimy nawet zwracać zbytniej uwagi na angielskie dźwięki w tle. Mimo tego nasz mózg automatycznie wchłania otaczający go język angielski, słówka, gramatykę i akcent.

Jak dziwnie by to nie brzmiało, jest to zjawisko potwierdzone licznymi badaniami naukowymi, o których po angielsku więcej poczytać można na Science Direct czy w psychologicznej prasie naukowej. Co ciekawe, naukowcy sprawdzili, że nauczyć tak można się nawet nieistniejącego języka, który wymyślili na potrzeby eksperymentu!

Jednym z wytłumaczeń tego zjawiska jest teoria, że uczymy się języka z wzorców w nim zawartych. Dlatego są też metody nauki języka angielskiego (na przykład kurs języka angielskiego online Speakingo), które oparte są właśnie na nauce całych fraz a nie suchej gramatyki.

Jest to najnaturalniejsze podejście do nauki języka angielskiego – tak właśnie uczą się go dzieci. Zanim zaczną gaworzyć, tylko słuchają. Samo słuchanie zajmie im sporo czasu, jednak już wkrótce będą płynnie mówić nie poznawszy ani jednej gramatycznej regułki! Więcej na ten temat w punkcie piątym.

Jak wgląda szybka nauka języka angielskiego w oparci o tę wiedzę naukową?

Słuchaj wszystkiego po angielsku, jak leci i ile się da! Słuchaj bez przerwy. To nie ważne, że nic nie rozumiesz. Włącz sobie radio BBC i niech leci cały dzień w tle. Dopiero jak nauczysz się angielskiego być może odkryjesz jakim błogosławieństwem było nie rozumieć ich do bólu poprawnych politycznie wiadomości 😉

Oprócz tego jest jeszcze angielska i amerykańska telewizja, angielska muzyka czy audiobooki (zacząć można od tych dla dzieci, lub re-edycji w prostym języku angielskim).

Odwiedzaj miejsca gdzie mówi się po angielsku, czy będzie to angielski pub w twoim mieście czy wakacje w Dover.

Najlepsze, że nie musisz siedzieć jak kołek i tylko słuchać. Włącz sobie coś po angielsku w drodze do pracy, na spacerze, w długiej trasie autem, na siłowni, czytając książkę, w warsztacie czy zmywając naczynia.
Cokolwiek by to nie było, szybka nauka języka angielskiego staje się możliwa jeśli tylko język angielski bez przerwy głaszcze Twoje uszy!

2. Odsiewaj niemożliwe dźwięki

Co mówi nauka: Jedną z trudniejszych rzeczy w nauce języka angielskiego jest zupełnie nowa gama dźwięków. Angielskie „a” to nie jest to samo co polskie „a”, dlatego też uczniowie z różnych krajów mówią z tak zwanym „akcentem”. Co ciekawe, jeśli w naszym języku nie ma dźwięków języka, którego się dopiero uczymy, nasz mózg się rozwinie i wytworzy nowe neurony pozwalające rozróżniać dźwięki, które dotychczas zlewały nam się w jedno.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że nawet dzieci uczące się języka angielskiego rozumieją, że pewne dźwięki po prostu nie wstępują w tym języku. Badacze odkryli, że mamy do tego wrodzony talent i rozumiemy, jeśli jakieś słowo nie ma racji bytu.

Na przykład w języku angielskim jest wiele słów zaczynających się na „bl” (black, blink, blue). Próżno szukać jednak słów zaczynających się na „lb”. Jeśli osłuchamy się trochę z językiem angielskim, nikt nie będzie musiał nam tego tłumaczyć, będziemy to intuicyjnie wiedzieli.

Jak wgląda szybka nauka języka angielskiego w oparci o tę wiedzę naukową?

Odsiewaj dźwięki i słowa, które brzmią niedorzecznie. Prawdopodobnie Twój rozmówca coś przekręcił, może wpadło mu słówko z jego ojczystego języka.

Bardzo może Ci to pomóc w pisaniu: jeśli miesza Ci się jak napisać słowo ghost, spróbuj napisać hgost – od razu widać, że ta druga opcja jest niemożliwa w języku angielskim.

Kolejną praktyczną poradą w uczeniu się angielskich dźwięków niespotykanych w języku polskim jest słuchanie nagrań w powolnym tempie. Nie potrzeba do tego drogiego sprzętu ani oprogramowania, możesz to zrobić z każdym filmikiem na Youtubie – wystarczy kliknąć w „zębatkę” w prawym dolnym rogu filmiku i zmniejszyć „prędkość odtwarzania” do np. 0.25 normalnej prędkości (czyli cztery razy wolniej).

Paradoksalnie, wolne słuchanie to szybka nauka języka angielskiego. A Twój mózg w tym czasie będzie sobie budował nowe neurony.

3. Nauka angielskiego przez skojarzenia

Co mówi nauka: gdy budujemy skojarzenia, łączymy nowe słówka z innymi słowami, dźwiękami, ruchem, pomysłami czy obrazami. Gdy myślimy o kotku (po angielsku cat) to od razu staje nam przed oczami nasz ukochany futrzak, może słyszymy rozkoszne mruczenie, albo czujemy dotyk miękkiej sierści w dłoni. To jakie skojarzenie się nam narzuci w dużej mierze wynika z tego, czy jesteśmy słuchowcem, dotykowcem czy wzrokowcem. Nie budujemy skojarzeń tylko dla zabawy, po prostu wtedy łatwiej zapamiętujemy.

Jeśli słyszeliście o technikach szybkiego zapamiętywania, o sposobach powtarzania np. kilkudziesięciu dopiero co usłyszanych słów z pamięci, techniki te opierają się na skojarzeniach właśnie. Badacze odkryli, że nawet ucząc się języka migowego, jeśli gest wykonany ręką przypomina dany przedmiot, dużo łatwiej jest go zapamiętać.

Jak wgląda szybka nauka języka angielskiego w oparci o tę wiedzę naukową?

Gdy uczysz się nowego słowa, spróbuj je sobie wyobrazić, angażując w to jak najwięcej zmysłów. Możesz zbudować do tego całą opowieść. Korzystaj też z kursów, które angażują wzrok, słuch, dotyk, budują skojarzenia i nie podają suchych słówek do wykucia, ale umieszczają je w sensownym kontekście. Na przykład kurs języka angielskiego online Speakingo 

Oprócz tego możesz wykorzystać Googla – zamiast sprawdzać definicję słowną, kliknij w obrazy, żeby pokazał Ci jak to słowo wygląda. Gdy zobaczysz kilka przykładów danego zjawiska, często też dosyć nietypowych, łatwiej będzie zapamiętać to słowo.
Czasami też zamiast pisać definicję, czy zapisywać tłumaczenie, może warto dane słowo sobie narysować.

4. Zapamiętuj powtarzalne wzory nie regułki

Co mówi nauka: Sto tysięcy lat temu, jeśli tygrys zjadł Ci kolegę, drugi tygrys zjadł drugiego kolegę, warto zauważyć pewien wzorzec. Ten trzeci tygrys może zjeść i Ciebie!

Nie ma potrzeby zastanawiać się czy ssak ten potrzebuje białka i ile kalorii dziennie przyswaja, trzeba uciekać na drzewo! Dlatego też zapamiętywanie wzorów a nie suchej teorii jest nam zdecydowanie bliższe i prostsze.

Widać to już w dziecięcych zabawach – jak na przykład w poniższym wideo, w którym nauka klaskania według określonego wzoru nie dość że jest prosta, to jest również przyjemna:

Badania naukowe potwierdzają, że uczniowie, którzy wyłapują wzory (angielski patterns) spośród ciągu kształtów geometrycznych, szybciej uczą się języków obcych. Język angielski jak każdy inny język to również zbiór wzorów i szablonów, więc im szybciej je dostrzeżemy, tym szybciej będziemy mogli mówić w tym języku.

Jak wgląda szybka nauka języka angielskiego w oparci o tę wiedzę naukową?

Zapomnij o zakuwaniu gramatycznych regułek! Zamiast tego spróbuj wyłapywać wzory i szablony w języku. Będzie Ci łatwiej je zapamiętać i praktycznie przyniesie to więcej pożytku.

Na przykład jak tworzymy angielskie czasy przeszłe? Można próbować zapamiętać regułkę „czasownik w czasie przeszłym past simple tworzymy poprzez dodanie końcówki -ed do podstawowej formy czasownika w bezokoliczniku”. Tylko po co?
Nie lepiej po prostu popatrzeć na kilka przykładów, by wychwycić wyraźny wzór?

look – looked
walk – walked
rain – rained

Oczywiście będą wyjątki, ale tu i tak żadna regułka nie pomoże. Na wyjątki nie ma mocnych, po prostu trzeba z nimi się osłuchać i zapamiętać.

Ale też nie ma się co zbytnio przejmować – jeśli zastosujemy te wzór do czasowników nieregularnych, to i tak nas przecież każdy zrozumie. A przecież po to właśnie uczymy się języka angielskiego!

5. Ucz się całych wyrażeń, a nie samych słówek

Co mówi nauka: Czasami mamy wrażenie, że słowo to słowo i już, jest jak klocek lego, zawsze taki sam. Jednak okazuje się, że słowa mogą znaczyć zupełnie co innego w zależności od tego, w jakim kontekście zostaną użyte. Rozumienie języka angielskiego opiera się na odkrywaniu sensu całych zdań, a nie rozszyfrowywaniu znaczenia poszczególnych słów.

Na przykład w zdaniu „biegam dookoła” (angielski I run around) „dookoła” znaczy wszędzie i może nawet trochę bez celu. Jeśli powiem jednak „Biegam dookoła parku” (angielski I run around the park) znaczy to już dosłownie po obwodzie koła, czy kwadratu nawet jeśli w taki jest obwód praku, dookoła którego biegamy.

Badacze odkryli nawet, że sama kolejność wyrazów w zdaniu może być ważniejsza niż sam sens tych słów! Język składa się bardziej z wyrażeń i fraz, a nie odizolowanych słów. Jest to stare, ale zapomniane odkrycie.

Jak wgląda szybka nauka języka angielskiego w oparci o tę wiedzę naukową?

Zapomnij o „nauce słówek”, ucz się całych fraz. Na przykład zamiast uczyć się słowa „zęby” (angielskie teeth) i szczotka (angielskie brush), zapisz sobie w zeszycie lub karteczce na lodówkę brush your teeth (myć, szczotkować zęby).

Dzięki temu nie tylko zbudujesz skojarzenia związane z wyobrażaniem sobie całego procesu, to nie znajdziesz się w kłopotliwej sytuacji, w której zwierzysz się komuś z tego, że codziennie rano  I wash my teeth (wash to znaczy myć, ale w tym sensie znaczyłoby, że myjesz zęby mydłem).

Takie podejście znaleźć można również na dobrych kursach języka angielskiego, na przykład Speakingo, z którego przeciekawego bloga pochodzi powyższy tekst.

Tytuł oryginału: Szybka nauka języka angielskiego według nauki

dr Grzegorz Kuśnierz

Podobał ci sie ten tekst?

Odwiedź mojego bloga kursu języka angielskiego online Speakingo i zapisz sie do Newslettera, by dostawać ich więcej!

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00