ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Jak obliczyć pensum łączone dla nauczyciela specjalisty

Uchwała organu prowadzącego ustaliła pensum dla psychologa, pedagoga, terapeuty, logopedy na 22 godziny. Pensum łączone w przypadku prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez bibliotekarza wygląda następująco, np.: 30/30 + 2/22 = 32/1+0,09 = 32/1,09 = 29,37 czyli 29. Czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają być wyliczone z pensum 22 (terapeuty), czy może z 30 (bibliotekarza), zgodnie z zajmowanym przez nauczyciela stanowiskiem? A co w przypadku, kiedy do tak wyliczonego pensum dochodzą jeszcze godziny z wdż (19 h rocznie: 9 z całą grupą i po 5 z podziałem na chłopców i dziewczęta)? Jak obliczyć pensum w takim przypadku?

Odpowiedź:

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być realizowane w ramach pensum nauczyciela lub w ramach godzin ponadwymiarowych. W celu ustalenia pensum łączonego należy przydzielone godziny wychowania do życia w rodzinie przeliczyć na wymiar średniotygodniowy.

Uzasadnienie:

W szkołach organizuje się zajęcia dla uczniów w ramach tzw. wspomagania dydaktyki. Są to zajęcia wynikające z zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole, stosownie do zakresu jej działania, jest organizowana m.in. w formie zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. Dyrektor przedszkola lub szkoły, powierza prowadzenie zajęć (organizowanych ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne) nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia albo nauczycielom wspomagającym. Przez specjalistów przepisy oświatowe określają: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych.

Zadania związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole realizują zwyczajowo nauczyciele specjaliści (pedagog, psycholog, doradca zawodowy, terapeuta, logopeda). Jeśli zajęcia realizowane są przez wskazanego nauczyciela specjalistę to odbywa się to w ramach pensum nauczyciela (ustalonego przez organ prowadzący w drodze uchwały) lub godzin ponadwymiarowych. Podobnie jest z innymi nauczycielami, którzy realizują zajęcia związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole. Powinny być one realizowane w ramach pensum nauczyciela lub w ramach godzin ponadwymiarowych. W tym wypadku pensum nauczyciela bibliotekarza.

Nauczycielowi realizującemu w ramach stosunku  pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin powinno określić się tzw. pensum łączone. Nauczycielom realizującym w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę.

W takim przypadku nauczyciel realizuje odrębne pensum dydaktyczne. W rozpatrywanym przypadku, aby ustalić pensum nauczyciela należy najpierw przeliczyć wskazany wymiar wychowania do życia w rodzinie na wymiar średniotygodniowy. W innym przypadku praktycznie w każdy miesiącu należałoby nauczycielowi zmieniać pensum i na nowo ustalać pensum łączone.

Podstawa prawna:

  • §6, §7 rozporządzenia MEN  z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578);
  • § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591);
  • art. 42 ust. 5c, ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.)

Agnieszka Kosiarz
Specjalista z zakresu prawa oświatowego, ma wieloletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty w MEN oraz inspektora w Wydziale Oświaty i Wychowania
Ekspert Portalu Oświatowego
www.PortalOswiatowy.pl

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00