ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Ergonomiczne biuro – czyli jakie?

Nie wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest właściwe przygotowanie stanowiska pracy. Tymczasem ergonomiczne stanowisko pracy to nie tylko zdrowszy i bardziej wydajny pracownik, ale także niższe koszty pracy i lepiej funkcjonująca firma.

Ergonomia jest dziedziną nauki, której zadaniem jest dostosowanie środowiska pracy i jego poszczególnych elementów do zdolności psychofizycznych człowieka. W naszym kraju pojęcie to najczęściej odnosi się do biur, choć w rzeczywistości dotyczy każdej pracy. Dlatego wiele firm oferuje szeroki wachlarz ergonomicznych mebli, narzędzi i akcesoriów ułatwiających pracę zarówno na stanowiskach pracy biurowej, jak i wielu innych.

Po co nam ergonomia?

Wielu z nas praca biurowa kojarzy się nam z bezpieczeństwem i brakiem wysiłku. Okazuje się jednak, że niesie ona ze sobą szereg zagrożeń dla zdrowia pracowników. Najczęściej związane są one z przebywaniem przez dłuższy czas w pozycji siedzącej, która powoduje statyczne obciążenie mięśni stabilizujących nasz kręgosłup, a także mięśni barków, rąk i karku. Konsekwencją tego są nasilające się dolegliwości bólowe, a z czasem pojawienie się stanów zapalnych i zwyrodnień. Badanie przeprowadzone przez firmę Fellowes wskazało, że aż 31% pracowników biurowych każdego dnia odczuwa negatywne skutki pracy biurowej. Do najczęściej wymienianych należą: bóle pleców (71%), karku (51%) i głowy (47%), zaś 37% badanych wskazało, że odczuwa napięcie w ramionach. Wymienione dolegliwości dominują wśród pracowników biurowych, będąc przyczyną ich absencji chorobowych. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy w niewłaściwej organizacji stanowisk pracy, co potwierdzają badania. Wskazują one, że jedynie 2% badanych stanowisk komputerowych spełnia wymogi ergonomii.

Ergonomiczne miejsce pracy – jak je urządzić?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom biurowym odpowiednie warunki pracy. Obejmują one nie tylko zapewnienie właściwej temperatury, przepływu powietrza i ilości światła – zarówno naturalnego, jak i sztucznego – ale także zapewnić właściwe warunki powierzchniowo-przestrzenne, na które składają się odpowiednia wysokość pomieszczenia i jego wielkość. Stąd też ważne jest, żeby stanowisko pracy miało zapewniony dostęp do naturalnego światła słonecznego. Monitor komputera powinien stać bokiem do niego, a przy tym znajdować się na wysokości wzroku pracownika. Umieścić go należy tak, żeby pracownik nie musiał nieustannie skręcać głowy i tułowia. Do tego odpowiednio dobrać należy biurko, krzesło i akcesoria.

Ergonomiczne meble

Podstawową zaletą ergonomicznych mebli oferowanych m.in. przez firmę AJ Produkty jest ich dopasowanie do zdolności psychofizycznych pracowników. Kluczowym elementem wyposażenia przestrzeni biurowej są biurka i stoliki komputerowe. Ciekawym rozwiązaniem są meble posiadające możliwość regulacji wysokości blatu, pozwalające na pracę w trybie siedząco-stojącym. Mechanizm podnoszenia i opuszczania blatu jest prosty i pozwala na dopasowanie wysokości do indywidualnych potrzeb pracownika w dowolnym momencie. Odpowiednio dobrane krzesło pozwoli zniwelować statyczne obciążenie mięśni. W nowocześniejszych biurowych wnętrzach świetnie sprawdzą się w krzesła balansujące, w których wykorzystuje się piłkę do pilates. Stymulują one krążenie krwi, zmniejszają napięcie mięśni i odciążają stawy. Wybierając bardziej tradycyjne fotele, powinniśmy wybierać przede wszystkim te posiadające możliwość regulacji – nie tylko wysokości siedziska, ale także kąta nachylenia oparcia czy wysokości podłokietników. Ergonomię zapewnić mogą również zaprojektowane zgodnie z jej wymogami akcesoria, takie jak podpory przedramienia pozwalające zmniejszyć napięcie w obrębie nadgarstka oraz regulowane uchwyty do monitorów, które umożliwiają dostosowanie ich położenia do jednostkowych potrzeb. Niezwykle duże znaczenie odgrywa w ergonomicznym biurze właściwe oświetlenie. Do dyspozycji mamy szeroki wybór lamp biurkowych i sufitowych posiadających możliwość regulowania natężenia i nasycenia światła.

Każdy z wymienionych elementów przyczynia się do lepszego samopoczucia pracownika i większej efektywności podejmowanych przez niego zadań, a co za tym idzie – lepszych wyników osiąganych przez firmę.

SKOMENTUJ ARTYKUŁ

Zobacz więcej
Back to top button
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: