ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Ergonomiczne biuro – czyli jakie?

Nie wszyscy pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest właściwe przygotowanie stanowiska pracy. Tymczasem ergonomiczne stanowisko pracy to nie tylko zdrowszy i bardziej wydajny pracownik, ale także niższe koszty pracy i lepiej funkcjonująca firma.

Ergonomia jest dziedziną nauki, której zadaniem jest dostosowanie środowiska pracy i jego poszczególnych elementów do zdolności psychofizycznych człowieka. W naszym kraju pojęcie to najczęściej odnosi się do biur, choć w rzeczywistości dotyczy każdej pracy. Dlatego wiele firm oferuje szeroki wachlarz ergonomicznych mebli, narzędzi i akcesoriów ułatwiających pracę zarówno na stanowiskach pracy biurowej, jak i wielu innych.

Po co nam ergonomia?

Wielu z nas praca biurowa kojarzy się nam z bezpieczeństwem i brakiem wysiłku. Okazuje się jednak, że niesie ona ze sobą szereg zagrożeń dla zdrowia pracowników. Najczęściej związane są one z przebywaniem przez dłuższy czas w pozycji siedzącej, która powoduje statyczne obciążenie mięśni stabilizujących nasz kręgosłup, a także mięśni barków, rąk i karku. Konsekwencją tego są nasilające się dolegliwości bólowe, a z czasem pojawienie się stanów zapalnych i zwyrodnień. Badanie przeprowadzone przez firmę Fellowes wskazało, że aż 31% pracowników biurowych każdego dnia odczuwa negatywne skutki pracy biurowej. Do najczęściej wymienianych należą: bóle pleców (71%), karku (51%) i głowy (47%), zaś 37% badanych wskazało, że odczuwa napięcie w ramionach. Wymienione dolegliwości dominują wśród pracowników biurowych, będąc przyczyną ich absencji chorobowych. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy w niewłaściwej organizacji stanowisk pracy, co potwierdzają badania. Wskazują one, że jedynie 2% badanych stanowisk komputerowych spełnia wymogi ergonomii.

Ergonomiczne miejsce pracy – jak je urządzić?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom biurowym odpowiednie warunki pracy. Obejmują one nie tylko zapewnienie właściwej temperatury, przepływu powietrza i ilości światła – zarówno naturalnego, jak i sztucznego – ale także zapewnić właściwe warunki powierzchniowo-przestrzenne, na które składają się odpowiednia wysokość pomieszczenia i jego wielkość. Stąd też ważne jest, żeby stanowisko pracy miało zapewniony dostęp do naturalnego światła słonecznego. Monitor komputera powinien stać bokiem do niego, a przy tym znajdować się na wysokości wzroku pracownika. Umieścić go należy tak, żeby pracownik nie musiał nieustannie skręcać głowy i tułowia. Do tego odpowiednio dobrać należy biurko, krzesło i akcesoria.

Ergonomiczne meble

Podstawową zaletą ergonomicznych mebli oferowanych m.in. przez firmę AJ Produkty jest ich dopasowanie do zdolności psychofizycznych pracowników. Kluczowym elementem wyposażenia przestrzeni biurowej są biurka i stoliki komputerowe. Ciekawym rozwiązaniem są meble posiadające możliwość regulacji wysokości blatu, pozwalające na pracę w trybie siedząco-stojącym. Mechanizm podnoszenia i opuszczania blatu jest prosty i pozwala na dopasowanie wysokości do indywidualnych potrzeb pracownika w dowolnym momencie. Odpowiednio dobrane krzesło pozwoli zniwelować statyczne obciążenie mięśni. W nowocześniejszych biurowych wnętrzach świetnie sprawdzą się w krzesła balansujące, w których wykorzystuje się piłkę do pilates. Stymulują one krążenie krwi, zmniejszają napięcie mięśni i odciążają stawy. Wybierając bardziej tradycyjne fotele, powinniśmy wybierać przede wszystkim te posiadające możliwość regulacji – nie tylko wysokości siedziska, ale także kąta nachylenia oparcia czy wysokości podłokietników. Ergonomię zapewnić mogą również zaprojektowane zgodnie z jej wymogami akcesoria, takie jak podpory przedramienia pozwalające zmniejszyć napięcie w obrębie nadgarstka oraz regulowane uchwyty do monitorów, które umożliwiają dostosowanie ich położenia do jednostkowych potrzeb. Niezwykle duże znaczenie odgrywa w ergonomicznym biurze właściwe oświetlenie. Do dyspozycji mamy szeroki wybór lamp biurkowych i sufitowych posiadających możliwość regulowania natężenia i nasycenia światła.

Każdy z wymienionych elementów przyczynia się do lepszego samopoczucia pracownika i większej efektywności podejmowanych przez niego zadań, a co za tym idzie – lepszych wyników osiąganych przez firmę.

Zobacz więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close
Close
X

Spelling error report

The following text will be sent to our editors:

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close