Home / Kultura / Pozostałe / W pułapce myśli
fot. www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

W pułapce myśli

Niektóre z nas odreagowują zły nastrój wychodząc na spacer lub na zakupy. Czasem do odzyskania humoru wystarczy zwykły odpoczynek i drobne przyjemności takie jak np. lektura dobrej książki, gorąca kąpiel z olejkami czy (zgubna niestety dla figury) paczka orzeszków w czekoladzie :).

Ale co robić, kiedy zły nastrój nie chce cię opuścić? Co sprawia, że niektóre z nas tak często wpadają w dołek mimo braku wyraźniej przyczyny i problemu, który wymaga rozwiązania? Odpowiedzi szukaj w swoich myślach!

Nie ufaj swoim myślom

Myśli nie zawsze są prawdziwe, ponieważ stanowią nie zawsze słuszne interpretacje tego, co nam się przytrafiło. A to co myślisz ma decydujący wpływ na twoje samopoczucie. Ta sama sytuacja może mieć dla różnych osób inne znaczenie i dlatego, w tej samej sytuacji, dwie osoby mogą czuć się zupełnie inaczej.

Negatywne myśli podtrzymują i wywołują zły nastrój, dlatego warto sprawdzić, czy na pewno trafnie opisują to, co się zdarzyło. Być może pewne sprawy wydają ci się gorsze, niż jest to w rzeczywistości?

Sprawdź, czy wpadłaś w pułapkę

Jeśli chcesz lepiej się poczuć przyjrzyj się temu, co myślisz. Sprawdź, czy twoje wnioskowanie i interpretacja tego, co się dzieje nie jest zbyt pochopna. Być może wpadałaś w pułapkę, a do twojego myślenia wkradły się błędy, które nie pozwalają ci uwolnić się od złego nastroju?

Zastanów się, czy masz skłonności do popełniania następujących błędów:

• Uogólnianie – czyli wyciąganie zbyt daleko idących wniosków na podstawie pojedynczych zdarzeń, częste używanie słów: "zawsze" , "nigdy";

• Dokonywanie skrajnych ocen
– myślenie w kategoriach "czarne-białe" i nie dostrzeganie odcieni szarości, które przeważają w codziennym życiu;

• Przewidywanie przyszłości i katastrofizacja
– prognozowanie negatywnego scenariusza wydarzeń, zakładanie, że coś się stanie, uznawanie domysłów za pewnik bez sprawdzenia i przekonania się co się naprawdę wydarzy;

• Czytanie w myślach – odgadywanie tego co inni mieli na myśli, wiara we własne domysły bez sprawdzenia czy są słuszne;

• Selekcja informacji i myślenie jednotorowe – pomijanie pozytywnych informacji, koncentracja na negatywach, umniejszanie roli tego co pozytywne, wyolbrzymiane tego co negatywne;

•"Muszę" i "Powinnam" – sztywna koncepcja tego jak powinniśmy się zachować, przecenianie negatywnego znaczenia sytuacji, jeśli nie sprostamy pewnym oczekiwaniom.

Jeśli okaże się , że często wpadasz w takie pułapki, popracuj nad nowym, korzystniejszym i bardziej realistycznym sposobem postrzegania świata. Zrozumienie błędu, jaki popełniasz może ci pomóc inaczej zareagować na dręczące cię negatywne myśli . Przekonasz się, że w wielu przypadkach możesz sama wiele zrobić, aby uchronić się od złego nastroju!

 

Autor: źródło informacji: INTERIA.PL, Małgorzata Zwolak-Kamińska

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close