Home / Kultura / Pozostałe / (Nie)wychowanie seksualne
fot. www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

(Nie)wychowanie seksualne

Zarówno młodociane matki, jak i ojcowie przyznają, że ich wiedza na temat życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych była niewystarczająca. Prawie wszystkie uczestniczki badania uważają, że powinny być lepiej poinformowane o życiu seksualnym. Podobnego zdania są młodzi ojcowie.
Kto powinien edukować?

Według nich najważniejszą rolę w edukacji seksualnej powinni odgrywać rodzice i szkoła, gdzie lekcje na te tematy powinny być obowiązkowe . Większość szkół jednak w ogóle nie prowadzi zajęć z wychowania seksualnego. Tam, gdzie lekcje są prowadzone, nikt nie traktuje ich poważnie a programach poświęca się im mało czasu. Uczestnicy badań skrytykowali też tematykę tych lekcji: niewiele mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach wczesnego rozpoczęcia współżycia seksualnego.

Krytycznie o poziomie edukacji w szkołach wypowiadają się także rodzice młodocianych rodziców . Niestety domowa edukacja “seksualna” jest również znikoma, ponieważ rodzice nie mają wiedzy, potrzeby bądź chęci, by uczestniczyć aktywnie w edukacji seksualnej swojego dziecka.

Większość z nich nie porusza w rozmowach z dziećmi tematu środków antykoncepcyjnych, uważając, że jeszcze jest za wcześnie na takie tematy lub błędnie zakładając, że ich dzieci są właściwie wyedukowane przez Internet i media .

O antykoncepcji młodzież dowiaduje się więc głównie od rówieśników i z Internetu, mimo że oczekuje, aby rzetelną wiedzę przekazywali im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Jak alarmują lekarze, obniża się wiek inicjacji seksualnej, a wśród małoletnich jest coraz więcej nieplanowanych ciąż.

– Stan wiedzy młodzieży na temat antykoncepcji jest zatrważający. Niepokojące jest, że młody człowiek jest całkowicie zdany na siebie w podejmowaniu tak istotnej decyzji, jaką jest rozpoczęcie współżycia seksualnego. Może liczyć ewentualnie na wsparcie również nieświadomych rówieśników czy szukać informacji w Internecie – uważa dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Quizy i fachowe porady

By promować odpowiedzialne zachowania seksualne oraz wiedzę antykoncepcyjną, od 2008 roku prowadzone są działania edukacyjne w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa “Kiedy 1+1=3”. Stałym elementem kampanii są akcje świadomościowe, które odbywają się w 5 miastach Polski podczas tzw. Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka oraz Dzień Ojca.

Do tej pory Kampania “Kiedy 1+1=3” odwiedziła Białystok, Olsztyn, Łódź, Poznań, Lublin, Wrocław, Gdańsk, Toruń, Zieloną Górę, Kraków, Katowice, Kielce i Rzeszów. W tym roku akcje edukacyjne planowane są w Zamościu, Szczecinie, Płocku, Krakowie i Warszawie.

W namiocie Kampanii “Kiedy 1+1=3” młodzież będzie mogła skorzystać z porad ekspertów: ginekologa i edukatora seksualnego/seksuologa oraz sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach. Dla par spodziewających się dziecka przewidziano konsultacje z położnymi ze szkół rodzenia. W kąciku dla najmłodszych dzieci pod opieką animatorów będą mogły wziąć udział w grach i zabawach związanych z tematem rodziny.

Podczas akcji tradycyjnie już będzie dystrybuowany specjalny poradnik opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego – “Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę”. Nowym edukacyjnym materiałem będzie książka pod redakcją prof. Zbigniewa Izdebskiego “(Zbyt) młodzi rodzice” będąca opracowaniem badań CBOS dot. sytuacji młodych rodziców i dziadków.

Autor: źródło informacji: INTERIA.PL

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close