niedziela , 4 Grudzień 2016
Home / Kultura / Literatura / „Big Dick” – bajka dla dorosłych
fot. materiały prasowe
Okładka książki Big Dick (fot. materiały prasowe)

„Big Dick” – bajka dla dorosłych

„Big Dick” to wieloaspektowa i złożona fikcja dokumentalna. Jak sam autor pisze, to bajka dla dorosłych, w której nie brak wulgaryzmów, elementów rasistowskich, seksu, pornografii, czy też braku szacunku dla autorytetów. Bruszewski w treści książki zawarł 44 kody, odnośniki do cyfrowej kartoteki powieści zawartej w internecie, która wspomaga nam odbiór dzieła.

Głównym wątkiem historii, jest życie i poczynania Richarda von Hakenkreuza. Ten Afrykaner i bezpaństwowiec, wielbiciel swastyki i symboliki nazistowskiej, pojawia się w najważniejszych momentach XX i XXI wieku, wpływając w pośredni, czy też bezpośredni sposób na dziejące się wydarzenia.

Cała powieść, to dość trudna w odbiorze i wymagająca ułożenia mozaika wydarzeń, faktów, osób, czy też anegdot. Czytelnik zmuszony jest do intelektualnego wysiłku w odnalezieniu się w „chaosie informacyjnym” i nadążeniu za dziejącymi się wydarzeniami. Jest tutaj wiele historycznych faktów i osób, które autor w dość udany sposób połączył z fikcją, tworząc swoją artystyczną wizję. Razem z głównym bohaterem, w jednej chwili, przemieszczamy się z kontynentu na kontynent, z Berlina do Mediolanu, czy Moskwy, spotykając i uczestnicząc w wydarzeniach, które miały wpływ na dzieje całego świata w ostatnich stuleciach.

„Big Dick” to odważna, artystyczna i postmodernistyczna powieść, uznanego performera, autora instalacji, malarza, muzyka eksperymentalnego i dramaturga. Mamy tu do czynienia z czymś nowym, niespotykanym i ciekawym. Książka powinna zainteresować czytelnika poszukującego sztuki literackiej, niespotykanej konwencji i humoru, który dość często gości na stronach nowej powieści Bruszewskiego.

Wojciech Bruszewski (1947-2009) – polski reżyser, operator filmowy, artysta multimedialny, wykładowca. Prekursor sztuki wideo w Polsce. Ukończył studia na wydziałach: operatorskim w 1970 roku i reżyserii w 1975 roku, w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jako artysta związany był ze sztuką awangardową. Był współzałożycielem i jednym z filarów łódzkiej grupy Warsztat Formy Filmowej. W latach siedemdziesiątych, jako członek Warsztatu, uczestniczył w międzynarodowym ruchu Kina Strukturalnego. Najważniejszą manifestacją tego ruchu była seria wystaw Film Jako Film. Pierwsza edycja miała miejsce w Niemczech (w Kolonii, Stuttgarcie, Essen i Berlinie), a druga w roku 1978 w Londynie. Członek grupy Zero61. Od 1981 roku członek Internationales Künstler Gremium w Niemczech. W latach 1990-1992 Prezes Konstrukcji w Procesie. Współzałożyciel Stowarzyszenia GUST (Grupy Użytkowników Systemu TeX). Jako filmowiec i twórca sztuki wideo brał udział w prestiżowych wystawach artystycznych, takich jak: documenta 6, documenta 8 w Kassel czy Presences Polonaises w Centrum Pompidou w Paryżu.

Autor: Marcin Radwański

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close