AUDYCJE 96 FM:

STRATEGIE RADZENIA SOBIE NA RYNKU PRACY [LEVEL UP odc 4]

Kariera to bardzo popularne słowo, każdy chce ją odnieść ale co oznacza i czego od niej oczekujemy? Co możemy poświęcić i dać w zamian aby awansować i osiągnąć sukces?

Takie pytania zadaje sobie wielu ludzi na różnych etapach swojej drogi. Młodsze osoby pytają co mam robić aby awansować, kierownicy średniego szczebla zastanawiają się jak wykonywać swoją pracę skuteczniej i szybciej a starsze pokolenie boi się, że pomimo doświadczenia może przegrywać w starciu z młodszymi, bardziej dynamicznymi i lepiej przygotowanymi do obecnego rynku pracownikami. Pewne jest jedno, kariera nie jest dana raz na zawsze i należy nieustannie pracować aby pozostawać konkurencyjnym na rynku pracy. Ten kto przestał podążać i poszukiwać lepszej jakości a zaczął odcinać kupony, jeszcze o tym nie wie ale już przegrał.

Czym jest kariera zawodowa?    Kariera to droga którą każdy z nas przechodzi w swoim życiu zawodowym odnosząc sukcesy i napotykając porażki ale z całą pewnością wyciągając dla siebie lekcje. Niewiele osób już na etapie szkoły średniej czy, co bardzo zastanawiające, studiów wyższych, świadomie planuje swoją karierę. Często zapominamy o tym, że pierwsza, poważna praca zawodowa może warunkować późniejszy kierunek naszego rozwoju. Dlatego tak ważne jest świadome obieranie drogi już na etapie studiów i wszelkich aktywności które wykonujemy. Nie ma oczywiście niczego złego w pracy barmana, kelnerki, opiekunki i tym podobnych  kiedy jesteśmy na pierwszym roku. Wręcz przeciwnie, to bardzo dobrze, że pracujemy. Kiedy wykonujesz jakąkolwiek pracę zawodową nabierasz doświadczenia, wielokrotnie przekonałem się, że to pomaga. Oczywiście mamy idealną sytuację, kiedy w krok po kroku awansujemy lub poodejmujemy bardziej odpowiedzialne i wymagające zadania w kolejnych organizacjach. Od pucybuta do milionera? Wiele biografii znanych ludzi pokazuje, że przy odrobinie szczęścia, dużym zaangażowaniu własnym i determinacji do osiągnięcia postawionego celu, jest to możliwe. Czy zawsze tak się kończy? Oczywiście życie pisze różne scenariusze, ale nawet jeśli milionerem nie zostaniesz, to postępując jasno wyznaczoną drogą i poświęcając trochę więcej niż inni, awansujesz i odniesiesz sukces. Wartość dodana to doskonałe zrozumienie procesów w organizacji czy organizacjach w których pracowałeś. Mówiąc wprost, kiedy przechodzisz wszystkie szczeble kariery nikt nie Cię oszuka mówiąc, że czegoś się nie da. Nie będziesz musiał szukać tych którzy o tym nie wiedzą, aby wykonali zadanie, bo kiedy sam wykonywałeś je wielokrotnie, znasz rozwiązania i jesteś autorytetem. Możesz stawać się liderem a nie szefem typu the boss.
Jak planować ścieżkę kariery?
Dawno temu, kiedy byłem szeregowym pracownikiem jednego z banków, podszedłem do mojego starszego kolegi aby zapytać go, jak mam wykonać powierzone zadanie. Jego postawa wprawiła mnie w osłupienie. Odpowiedział: szybko, po czym odszedł w swoją stronę. Po wielu latach, mając za sobą szereg doświadczeń dalej pamiętam jak wiele kosztowała mnie postawa kolegi i ile czasu musiałem samodzielnie szukać odpowiedzi. Upór który mną powodował sprawił, że poradziłem sobie z wyznaczonym zadaniem. Dziś, kiedy młodsi współpracownicy przychodzą do mnie i pytają mnie jak mają wykonać powierzone zadanie, mając na uwadze swoje własne doświadczenie siadam z nimi i zadając odpowiednie pytania naprowadzam na cel. Jaki ma to związek z planowaniem kariery?
Każdy z nas kiedyś rozpoczynał swoją drogę zawodową, wielu wspina się i w dalszym ciągu podąża do wyznaczonych celów. Niektórzy z poczuciem spełnienia i satysfakcji przekazują dziś wiedzę nowym koleżankom i kolegom. Niezależnie na którym etapie swojej ścieżki jesteś, nie wolno Ci zapominać jak ważna jest współpraca. Pamiętaj, że Ty też kiedyś nie wiedziałeś i spróbuj przypomnieć sobie ile stresu Cię to kosztowało.
W dobie bardzo dużego nacisku na mierzalne wyznaczniki kariery jak pieniądze, wielu zapomina, że pracuje z ludźmi. Młodzi pracownicy przychodzą do firm z założeniem, że wiedzą lepiej, a starsi nie chcą integrować się z tymi młodszymi, powodowani najróżniejszymi obawami. Nic bardziej mylnego. Najlepiej rozwijające się organizacje motywują swoich współpracowników to transferu wiedzy z góry do dołu i z dołu do góry, wiedząc jak cennym źródłem informacji o rynku może być młody pracownik.
Nasuwa się zatem pytanie kiedy młody pracownik staje się pracownikiem doświadczonym i zasłużonym do awansu? Znam firmy które bardzo uczciwie stawiają przed pracownikami ścieżkę kariery i wskazują co warunkuje awans. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której bardzo młode osoby planują rozwój w sposób powiedziałbym agresywny. Szybko i do celu ale bez względu na koszty. Czy takie podejście jest dobre? Pozwolę tu, aby każdy z nas odpowiedział sobie na to pytanie sam? Ja, widząc takiego współpracownika pytam tylko o jedno. Jaką wiedzę przekażesz kolejnym osobom? Zawsze obawiam się wtedy, że zbyt młody i niedoświadczony pracownik na pytanie innego kolegi, jak wykonać powierzone zadanie, odpowie: szybko.
Nie jest łatwo planować karierę i nadać jej tor, bo po drodze napotykamy wiele przeszkód, jednak warto podążać do celu i konsekwentnie rozwijać się w wyznaczonym kierunku. Pracujcie, sukces sam zrobi hałas.
Jak skutecznie wyznaczać i realizować cele?
Skuteczne wyznaczanie celów to nie temat na krótki wpis ale na kilkugodzinne szkolenie, czy książkę o tematyce coachingowej. Jednak aby po krótce przybliżyć wam tematykę realizacji celów mogę napisać, że powinny być wasze i indywidualne. Nie da się zrealizować celu kiedy nie wiem po co? Jeśli natomiast wiemy, to zawsze znajdziemy odpowiedzi co i jak to zrobić. Możliwe, że pojawią się same.
Jeśli już mamy ten nasz własny cel to musimy sobie wyznaczyć czas w którym go zrealizujemy, bo w przeciwnym razie po dziesięciu latach możemy być sfrustrowanymi trzydziestolatkami którzy przecież bardzo chcieli ale jakoś się nie udało.  Warto aby cel był ambitny. Jeśli tak jest to i nagroda może okazać się większa, niż zakładaliśmy na początku. Co jeśli cel jest odrealniony i nie możliwy do zdobycia? Cóż, może warto zastanowić się nad korektą planów. Nie ma w tym niczego dziwnego. Kiedy miałem dwadzieścia lat, myślałem tylko o sobie. Dziś sukces jest dla mnie tym pełniejszy im bardziej dzielę go z osobą którą kocham. Nie byłoby sukcesu, gdyby w tym nie uczestniczyła. Na zakończenie warto wyznaczyć sobie czas w którym chcemy go osiągnąć a następnie celować o „oczko” wyżej. Po drodze przecież osiągniemy ten już założony.
Co zrobić aby awansować?
Pewne przysłowie mówi, że młody pracownik wie jak pracować, stary wie jak nie pracować. Nieszczęściem tego powiedzenia w naszym kręgu kulturowym są określenia pracować i nie pracować, które mogą nieść za sobą pewne pejoratywne konotacje u niektórych osób. Otóż sprawa jest bardzo prosta. Młodzi, ambitni i dynamiczni pracownicy bardzo chcą, ale nie zawsze wiedzą jak. Natomiast ci starsi, doskonale wiedzą jak. Ja natomiast ze swoim pozytywnym nastawieniem wciąż wierzę, że też chcą. Tego wszystkim życzę. Oczywiście pytanie było inne. Co zrobić aby awansować? Nie ma jednej niezbywalnej i prostej recepty. Ważne są chęci i ciężka praca. Ważne aby na każdym etapie swojej ścieżki rozwijać się, podążać i wymieniać wiedzą. Ważne aby czynić dobre rzeczy w swoim otoczeniu bo to bardzo szybko wraca. Mądra kariera zawodowa wymaga czasu i poświęcenia a awansu dostąpią Ci, którzy ciężko i uczciwie na niego pracowali.

Zapraszamy do wysłuchania 4 odcinka programu “Level Up” Premierowe Odcinki w każdy czwartek po 14:00 na antenie Akademickiego Radia Index.

Autor: Dawid Stanulonis

Audycja Level Up odc 4 cz1

Audycja Level Up odc 3 cz2

Audycja Level Up odc 3 cz3

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00