Home / Informacje / Zielona Góra / Poezja perska i dziecko
Kacper Pietrenko (fot. archiwum prywatne)

Poezja perska i dziecko

Zachęcony ideą niesienia kaganka oświaty, swoją współpracę z AKADEMIĄ PRZYSZŁOŚCI rozpocząłem w październiku 2014 roku i, niestety, dokładnie w dniu, w którym piszę ten tekst, to jest 11 lutego, odbyły się moje ostatnie zajęcia z Mateuszem, szóstoklasistą, któremu miałem początkowo pomagać w odrabianiu lekcji z języka polskiego. Często mówiłem mu, że jest bardzo zdolny, ale tak samo roztrzepany i myślę, że ten krótki opis najlepiej oddaje charakter Mateusza.

Jak się miało później okazać, ten niepozorny niebieskooki chłopak, którego wrażliwość i naturalna dociekliwość, jak zapewne wielu dzieci, jest z reguły lekceważona, miał dać mi szansę wykazania się umiejętnościami dydaktyczno-pedagogicznymi oraz możliwość odpowiadania na pytania takiego typu jak “Po co jest śnieg?”, “Skąd się bierze prąd?”…

No i cóż ja miałem wtedy zrobić, postawiony wobec takich zagadek na temat podstawowych prawideł funkcjonowania świata? Jakoś sobie zawsze radziłem… Miałem go uczyć polskiego, a tak naprawdę pomagałem mu też zrozumieć zagadnienia z przyrody i angielskiego. Czasem rozmawialiśmy o książkach; tematów było zbyt wiele, żeby zmieścić je w formie szybko mijającej godziny. Dzisiaj też spytałem, jaka jest jego największa obawa, na co Mateusz odrzekł, że najbardziej boi się dorosłości…

Już podczas naszych pierwszych zajęć załapałem z nim wspólny język, często rozmawiając o piłce nożnej i sporcie w ogóle, by po paru spotkaniach spróbować omawiać z nim sprawy bardziej uniwersalne, nawet ośmielę się powiedzieć, że filozoficzne. Nasze zajęcia wyglądały mniej więcej w podobny sposób: przychodziłem na godzinę 15 do szkoły, by zastać Mateusza czekającego na mnie i przywitać go “grabą” i zwyczajnie wysłuchać, co tam ciekawego się u Mateusza wydarzyło w ostatnim tygodniu. Zazwyczaj opowiadał o swoich wyczynach sportowych. Jego marzeniem jest reprezentowanie barw Realu Madryt, czego z całego serca mu życzę. To zapalony sportowiec, który codziennie trenuje bieganie, aby wzmocnić wytrzymałość fizyczną. Tak się składa, że jako dziecko, będąc dokładnie w jego wieku, również kibicowałem temu hiszpańskiemu klubowi.

Na zajęciach odrabialiśmy razem zadania domowe z różnych przedmiotów i uczyliśmy się na kartkówki, np. o teorii dyfuzji na przyrodę, a w wolnych chwilach rozmawialiśmy o pasjach, marzeniach, zagadkach świata i rozmaitych zainteresowaniach, przez co dowiedziałem się, że Mateusz, nie wiedzieć skąd, fascynuje się także Iranem!

Pewnej środy, nie pamiętam kiedy to mogło być, po powrocie do domu przypomniałem sobie o książce “Drugi dywan perski”, antologii starożytnej poezji perskiej, którą następnego tygodnia podarowałem Mateuszowi.

Starożytna Persja to tereny dzisiejszego Iranu, więc taka książka mogłaby mu przybliżyć kulturę tego ciekawego kraju z trochę innej perspektywy. Zastanawiałem się długo nad tym, czy dać mu tę książkę, gdyż jest to literatura dość egzotyczna dla Polaków i praktycznie nam nie znana. Ponadto, Mateusz to przecież jeszcze dziecko. Zdawałem sobie sprawę, że może się to okazać ponad jego siły, ale w końcu postanowiłem, że podaruję Mateuszowi ten zbiór wierszy. Poprosiłem, żeby któregoś dnia przyniósł ją do szkoły, co akurat miało miejsce w ostatnim dniu naszych zajęć. Mieliśmy razem spróbować omówić znaczenie jednego z utworów w książce i wybór padł na pewien krótki wiersz Dżalaloddina Rumiego, chyba najznamienitszego z poetów Persji. Naprowadzając Mateusza pytaniami i podpowiedziami, doszliśmy razem do wniosku, że wolność jest ważniejsza od dobrobytu, który może ją czasem ograniczać. I niechaj to będzie tajemnicza pointa…

Chcesz pomóc zielonogórskiej AKADEMII PRZYSZŁOŚCI?
Możesz zostać tutorem i towarzyszyć wybranemu dziecku.
Wejdź na stronę www.akademiaprzyszlosci.org.pl.

 

Autor: Kacper Pietrenko

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close