poniedziałek , 5 Grudzień 2016
Home / Informacje / Uczelnia / Tych tematów lepiej unikać w pracy
fot. www.sxc.hu
Praca przy komputerze (fot. www.sxc.hu)

Tych tematów lepiej unikać w pracy

„Każda pogawędka w miejscu pracy może w niebezpieczny sposób zmienić się w rozmowę poruszającą tematy tabu i prowadzić do nieprzewidywalnych sytuacji, np. konfliktów, jeśli nie będziemy ostrożni. Warto więc być świadomym istnienia kontrowersji wokół pewnych tematów, by móc pomijać je w czasie konwersacji. Ponadto pamiętajmy też o zachowaniu taktu i podstawowych zasad kultury osobistej”– mówi Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.

Religia

Nieważne, czy jesteś wierzący, czy nie. Kategorycznie unikaj w pracy tematów religijnych. Wiara jest podstawą kształtującą poglądy na świat, kwestie etyczne i moralne. „Miejsce pracy nie służy do obnoszenia się ze swoją wiarą i poglądami egzystencjonalnymi. To też nieodpowiednie miejsce na ocenianie i krytykowanie innych religii i wynikających z nich postaw” – tłumaczy Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl. Ponadto, nigdy nie wiesz, jakiej wiary jest Twój klient czy kolega z biurka obok, a przecież nie chcesz nikogo obrażać? To prywatna sfera życia każdego z nas, dlatego najbezpieczniej, jeśli w ogóle nie będziesz poruszał tematów religijnych w pracy.

Polityka

Z polityką jest trochę jak z religią. Poglądy polityczne nierozerwalnie łączą się z naszym postrzeganiem świata, państwa, społeczeństwa i roli jednostki w nim. Każda skrajna lub odmienna opinia może stać się zarzewiem konfliktu. To naprawdę grząski grunt, dlatego bez względu na to, czy masz umiarkowane czy skrajne poglądy na temat polityki, zachowaj je dla siebie. Dotyczy to każdego typu stanowisk i miejsc pracy oraz wszelkich relacji pracownik-pracownik oraz pracownik-klient. Polityka nie jest wdzięcznym tematem rozmowy. Swoje sympatie polityczne wyraź w wyborach, a nie rozmowach z innymi.

Seks

Zarówno chwalenie się seksualnymi podbojami, jak i narzekanie na niesatysfakcjonujące pożycie będzie źle postrzegane przez rozmówców. Seks to intymna sfera życia – nie krępuj innych swoimi opowieściami i zachowaj dla siebie łóżkowe szczegóły. Nie dość, że takie historie mogą wydać się komuś po prostu nudne, to możesz także zostać uznany za osobę niewychowaną i nieznającą granic towarzyskich.

Pieniądze

To temat zawsze i wszędzie niewygodny oraz krępujący. Z jednej strony ciekawość jest rzeczą ludzką – chcemy wiedzieć, jak innym się powodzi, ile zarabiają, wydają i oszczędzają. Mimo to nigdy nie powinniśmy wprost nikogo pytać o zarobki. Każdy zna przecież cienką, ale istotną granicę pomiędzy ciekawością a byciem wścibskim. Co więcej – nie powinniśmy też marudzić na naszą pensję i ogólny stan finansowy w miejscu pracy. Pamiętaj, że ściany mają uszy – zamiast podwyżki możesz dostać do ręki wypowiedzenie od szefa.

Plotki

Każda plotka – zarówno dotycząca życia zawodowego, jak i prywatnego czy towarzyskiego – może stać się źródłem prawdziwych problemów czy konfliktów. Nie bez powodu mówi się, że jest ona jak kula śniegowa – z biegiem czasu potrafi osiągnąć duże rozmiary. Tak więc każdy naciągnięty czy podkoloryzowany fakt może sprawić, że pozornie błaha i nieistotna informacja może stać się z czasem głównym tematem rozmów w firmie między pracownikami. Spróbuj więc inaczej zintegrować się ze swoimi współpracownikami i po prostu nie rozsiewaj plotek, a nawet unikaj ich. Są jak zaraza i nikomu nigdy nie wyszły one na dobre.

Akceptowane tematy

Unikaj rozmów na powyższe tematy, jednak nie zamykaj się na kontakty z pracodawcą i współpracownikami. Jeśli będziesz się ciągle obawiał, że powiesz coś nieodpowiedniego,  wycofasz się, też nie będziesz dobrze postrzegany i nie zgrasz się z zespołem. „Warto rozmawiać o aktualnych planach w firmie, bieżących projektach oraz podobnych sprawach. Dzięki temu dowiesz się więcej o funkcjonowaniu firmy, a także zacieśnisz więzy ze współpracownikami. Bezpieczne i neutralne tematy to także: sztuka, filmy, pogoda, muzyka, książki, wydarzenia w mieście, zainteresowania i pasje, subtelne pytania o rodzinę czy zdrowie” – radzi Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.

Podsumowując, warto rozmawiać, ale trzeba też wiedzieć, o czym. Interakcje w firmie rozwijają się w różny sposób i różnym tempem. Powyższe wskazówki są niezwykle ważne, gdy rozpoczynasz pracę w firmie bądź poznajesz nowych współpracowników. Nie oznacza to jednak, że nie możesz się zaprzyjaźnić z kolegą czy koleżanką z pracy. Jeśli z czasem zauważysz, że nie jest to jedynie luźna znajomość na stopie zawodowej, lecz bliższa relacja, wtedy tematy waszych rozmów zależeć będą tylko od was.

Autor: Damian Łobacz / źródło: Biuro Karier UZ

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close