Home / Informacje / Uczelnia / Specjalne stypendium dla doktoranta z UZ
Sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji Włodzimierz Karpiński z jednym z wyróżnionych – Andrzejem Łuczakiem (fot. mat. prasowy)

Specjalne stypendium dla doktoranta z UZ

Minister administracji i cyfryzacji Michał Boni  przekazał stypendia dla studentów pochodzenia romskiego w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. W roku akademickim 2012/2013 stypendia otrzymało 59 osób.

14 listopada 2012 r. działająca przy MAC Komisja Stypendialna podjęła również decyzję o przyznaniu  dwóch dodatkowych stypendiów dla:

Krzysztofa Gila, studenta piątego roku Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych – w uznaniu dotychczasowego dorobku artystycznego;

Andrzeja Łuczaka – słuchacza III roku studiów doktoranckich Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego – w uznaniu wysiłku kontynuowania edukacji i tworzenia nowych wzorów edukacji wśród społeczności romskiej.

System stypendialny działa od 2005 roku. Jego inicjatorem było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Celem projektu jest wspieranie działań na rzecz tworzenia inteligencji romskiej. W ramach rządowego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 funkcjonują 3 systemy stypendialne: dla studentów pochodzenia romskiego, dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Dane spisu powszechnego z 2002 r. pokazały, że zaledwie 13 obywateli polskich, którzy zadeklarowali przynależność do narodowości romskiej, legitymowało się wykształceniem wyższym, 247 osób – wykształceniem średnim, 3754 osoby deklarowały ukończenie szkoły podstawowej. Natomiast 4788 osób miało niepełne wykształcenie podstawowe bądź deklarowało jego brak. Dlatego priorytetem działań państwa podejmowanych na rzecz Romów w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce stała się edukacja. System stypendialny pozostaje formą zachęty do podnoszenia poziomu wykształcenia, a co za tym idzie – zwiększania poziomu integracji społecznej tej grupy. Stypendia wpływają również na sposób postrzegania edukacji i instytucji szkoły przez rodziców romskich, którzy zaczynają doceniać wartość edukacji.

Autor: Paweł Hekman

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close