UCZELNIA:

Debata u pani minister

Ministerstwo reprezentowali minister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Barbara Kudrycka, wiceministrowie: prof. Grażyna Prawelska-Skrzypek i prof. Witold Jurek oraz doradca minister dr Dominik Antonowicz. Studenci i doktoranci reprezentowani byli przez około 80 przedstawicieli Parlamentu Studentów RP, Krajowej Reprezentacji Doktorantów, Niezależnego Zrzeszenia Studentów, Zrzeszenia Studentów Polskich, Stowarzyszenia Studentów Uczelni Niepaństwowych MONSSUN, kurii doktorantów z RGSW oraz rzecznika praw studenta. 

Na początku spotkania prof. Barbara Kudrycka przedstawiła główne założenia pakietu dla studenta, podkreślając, że jest on obecnie na etapie konsultacji społecznych. Zaznaczyła też, że wiele proponowanych rozwiązań już wchodzi w życie, jak możliwość rezygnacji z indeksu, specjalne finansowanie studiów w języku angielskim czy zamawianie kierunków strategicznych dla rozwoju Polski.

– Czujemy się odpowiedzialni za system szkolnictwa wyższego w Polsce i dlatego dziękujemy pani minister za to spotkanie i tak szerokie konsultacje społeczne, na których nam bardzo zależy – powiedział rozpoczynający debatę Bartłomiej Banaszak, przewodniczący Parlamentu Studentów RP – Jest to pierwszy przypadek od bardzo wielu lat, kiedy minister stara się patrzeć na szkolnictwo wyższe oczami studenta – kontynuował Banaszak.

Nie jesteśmy sztywno przywiązani do propozycji zawartych w założeniach reformy. Wsłuchujemy się w wasz głos i jeżeli macie racjonalne argumenty przeciw niektórym rozwiązaniom, to jesteśmy otwarci na propozycje. Tak było w przypadku opłat za egzamin komisyjny. Już mogę wam obiecać, że możliwa jest rezygnacja z tej wstępnej propozycji. zrezygnowaliśmy z tego pomysłu – powiedziała do zgromadzonych minister Kudrycka.

Podczas spotkania inni przedstawiciele organizacji studenckich pytali m.in. o:
    * punkty zaliczeniowe ECTS
    * jawność obron prac magisterskich
    * wysokość środków przeznaczonych na fundusz stypendialny
    * pomysł monitorowania losów zawodowych absolwentów uczelni
    * elektroniczny system zarządzania procesem kształcenia
    * katalog usług edukacyjnych
    * krajowe ramy kwalifikacji
    * zmiany w systemie nagradzania wybitnych studentów i doktorantów.

Największe zainteresowanie wzbudzał pomysł limitowania bezpłatnego studiowania na kilku kierunkach naraz. – Proponujemy sprawiedliwy dostęp do darmowych studiów i lepszy pomysł na realizację konstytucyjnej zasady dostępu do bezpłatnej edukacji. Najlepsi studenci będą mieli zwiększony limit punktów zaliczeniowych ECTS, do 540, tak, by mogli studiować na drugim kierunku. Chcemy jednocześnie wyeliminować patologię, gdzie student ledwie radzący sobie na jednym kierunku podejmuje studia na kilku następnych, blokując miejsca innym tylko po to otrzymywać stypendia z  kilku źródeł, a wszystko to na koszt podatnika. Tymczasem ktoś mający nieraz minimalnie tylko gorsze stopnie na świadectwie maturalnym, pochodzący z mniejszych ośrodków, o niższym statusie majątkowym, bez szans na korepetycje, jest na straconej pozycji i często musi zrezygnować z wykształcenia. Tak być nie może – tłumaczyła potrzebę zmian minister Kudrycka.

Autor: MNiSW

Zobacz więcej
Back to top button
0:00
0:00