poniedziałek , 5 Grudzień 2016
Home / Informacje / Polska i Świat / Tusk: edukacja musi iść w parze z biznesem
fot. www.premier.gov.pl
(fot. www.premier.gov.pl)

Tusk: edukacja musi iść w parze z biznesem

“W Polsce szansą jest inwestowanie, i to na wielką skalę, pieniędzy w naukę, w eksperymenty i w wasze doskonalenie poprzez stypendia naukowe” – podkreślił szef rządu zwracając się do naukowców podczas uroczystości w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów w Warszawie. Według niego, inwestycja w naukę jest konieczna, by Polska mogła konkurować z najlepszymi ośrodkami naukowymi na świecie.

“Innowacyjność, podnoszenie swoich kwalifikacji, szukanie oryginalnych pomysłów, wiara w siły własnego intelektu to jest przyszłość dla Polski” – stwierdził Tusk.

Szef rządu odniósł się także do sytuacji młodych ludzi, którzy nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy nie mogą znaleźć pracy. “Kiedy się nad tym zastanawiamy, to wiemy dobrze, że jedną z odpowiedzi jest to, że wyższe wykształcenie nie będzie skutecznym narzędziem do osobistej kariery, jeśli będzie się sprowadzało tylko do dyplomu” – powiedział Tusk.

Przekonywał, że nauka musi iść w parze z biznesem. “Edukacja, w tym szczególnie wyższa i szczególnie techniczna musi wychodzić naprzeciw rzeczywistym oczekiwaniom rynku” – uznał premier.

Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów w Warszawie – w jego ocenie – jest dobrym przykładem, który pokazuje, że ktoś, kto ma odrobinę talentu może konkurować z każdym i w każdej dziedzinie. Podkreślił przy tym, że w rozwoju nauki w Polsce niezbędna jest także pomoc państwa.

Wsparcie finansowe dla małych firm opartych na innowacyjności pomysłu zapowiedziała obecna na uroczystości minister nauki Barbara Kudrycka. “Myślimy nad tym, aby otworzyć specjalny polski fundusz innowacyjności dla młodych naukowców, dla rozpoczynających swoją własną działalność gospodarczą, dla mikrofirm, dla trochę większych firm” – mówiła minister. Jak zauważyła, “od tego zależy przyszłość i postęp technologiczny kraju”.

Minister jest przekonana, że uczestnicy programu “Top 500 Innovators” będą znakomicie przygotowani do wdrażania swoich pomysłów i rozwiązań technologicznych oraz pomagania politykom w upraszczaniu procedur umożliwiających “przechodzenie od pomysłu do przemysłu”.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozpoczęło we wtorek program stażowo-szkoleniowy “Top 500 Innovators – Science Management Commercialization”, dotyczący współpracy polskiej nauki z biznesem. W jego ramach 40 polskich naukowców oraz pracowników centrów transferu technologii rozpocznie ośmiotygodniowy program stażowo-szkoleniowy w Stanford University w USA. Zakres programu to: współpraca nauki z gospodarką, zarządzanie badaniami naukowymi, marketing i komercjalizacja wyników badań. Uczestnicy programu będą mieli zapewniony dostęp do jednostek organizacyjnych amerykańskiego uniwersytetu, bibliotek i obiektów sportowych.

Współpraca nauki z biznesem stała się we współczesnym świecie podstawą rozwoju nie tylko cywilizacyjnego, ale także gospodarczego wszystkich najbardziej rozwiniętych krajów świata – podkreśla resort nauki. “W Polsce ciągle jeszcze się uczymy reguł rządzących transferem wiedzy do gospodarki. W Uniwersytecie Stanforda, gdzie udają się polscy naukowcy już w latach 70. ubiegłego wieku powstało pierwsze w USA centrum transferu technologii – od wiedzy do przemysłu. Przez niecałe 40 lat zbudowano tam kulturę współpracy z biznesem. Naturalne wśród kadry profesorskiej jest tam zakładanie tzw. spin offów, czyli spółek z udziałem naukowców, uczelni i prywatnego biznesu” – informuje MNiSW. Dodaje też, że komunikacja nauki z biznesem przynosi w Stanford University roczny dochód z usług badawczo-rozwojowych większy niż wszystkich polskich uczelni razem wziętych.

Autor: Źródło: PAP Nauka w Polsce

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informcji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close