POLSKA I ŚWIAT:

Pierwsze Pendolino już w Polsce

Z ziemi włoskiej do Polski

Pociąg wyruszył z włoskiego Savigliano w piątek 9 sierpnia. Pokonał trasę liczącą około 1500 km. Ponieważ skład nie ma jeszcze świadectwa bezpieczeństwa i stanowił przesyłkę specjalną, poprowadziła go lokomotywa PKP Cargo EU45.Na czas przejazdu przez Włochy, Austrię i Czechy przewoźnik towarowy zapewnił obsługę czterech maszynistów – po jednym na odcinek trasy każdego kraju. Skład zespołowy EIC Premium do Polski wjechał od strony Czech, przez przejście Lichkov -Międzylesie.

EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To nie tylko zmiana komfortu jazdy pasażerów  PKP Intercity. To również szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej Grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę, sprawiają, że ten pociąg wyznaczy nowy, wyższy poziom dla całej kolei – mówi Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP SA.

Certyfikat bezpieczeństwa

Pociąg, który przyjechał do Polski przejdzie wszystkie niezbędne testy, aby bezpiecznie wozić naszych pasażerów. Na jego pokładzie znajduje się aparatura diagnostyczna – mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity. Testy rozpoczną się na torze doświadczalnym w Żmigrodzie i będą kontynuowane na poszczególnych liniach kolejowych, po których pociąg będzie jeździł od grudnia 2014 r. – dodaje Janusz Malinowski.

EIC Premium będzie rozwijać w Polsce prędkość powyżej dziś dopuszczalnych na naszym rynku 160 km/h. Musi przejść proces homologacji. Jeszcze we włoskiej fabryce Alstom w Savigliano odbyły się pierwsze testy statyczne. Kolejny etap tzw. testy dynamiczne, czyli sprawdzanie pociągu w ruchu, zostanie przeprowadzony już w Polsce. Większość z nich odbędzie się na torze doświadczalnym Instytutu Naukowo – Badawczego Kolejnictwa. Tor zlokalizowany jest nieopodal Żmigrodu, ok. 40 km od Wrocławia. Obiekt umożliwia prowadzenie badań trwałości, niezawodności, wytrzymałości, dynamiki urządzeń i systemów stosowanych na kolei. Na jego terenie znajduje się torowisko w kształcie pętli o długości 7,725 km.

Wszystkie testy prowadzone będą przez specjalistów z Instytutu Kolejnictwa. Na torze doświadczalnym w pierwszej kolejności skład przejdzie badania dynamiczne i hamulców, urządzeń bezpieczeństwa i oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, badania pantografu itp. Instytut Kolejnictwa jest wiodącą jednostką zajmującą się całokształtem problematyki technicznej w transporcie szynowym – mówi dr inż. Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu. W ostatnim okresie badaliśmy m.in. większość taboru kolejowego wprowadzonego  przez przewoźników do eksploatacji w Polsce, systemów sterowania ruchem i łączności (ERTMS)i wiele innych podsystemów – dodaje.

Jesteśmy dumni z faktu, że pierwszy pociąg produkcji Alstom przyjeżdża do Polski i zgodnie z harmonogramem będzie poddany testom w Instytucie Kolejnictwa. Jestem przekonany, że pasażerowie w pełni docenią nowoczesność i bezpieczeństwo pociągów nowej generacji, które już niedługo pojawią się na polskich torach – mówi Lesław Kuzaj, Prezes Alstom w Polsce.

Pierwszy etap testów zakończy się na przełomie września i października. Wtedy pociąg zostanie skierowany m.in. na Centralną Magistralę Kolejową. Koło Olsztyna Pendolino będzie testowane w jeździe na łukach. Niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości w jeździe pod górkę.  Testy  na liniach kolejowych mają trwać do połowy grudnia. Po ich zakończeniu pierwszy skład pojedzie z powrotem do Włoch, bo to egzemplarz wypełnionym aparaturą pomiarową. Później rozpocznie się analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien uzyskać homologację Urzędu Transportu  Kolejowego.

Autor: Paweł Hekman / źródło: PKP Intercity

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00