POLSKA I ŚWIAT:

Edukacja pozaszkolna niedoceniona

Polska jest w Europie potęgą w masowej edukacji – powiedział Stanisław Drzażdżewski z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jak wyliczył, w Polsce mamy prawie dwa miliony studentów. Tyle samo studentów ma Francja, a w Niemczech są ich dwa miliony 400 tysięcy. Znajdujemy się w piątce europejskich krajów pod względem liczby osób z wyższym wykształceniem.

„Jednak pod względem znaczenia edukacji pozaformalnej z potęgi stajemy się pariasem. W Polsce ogromny nacisk położony jest na edukację formalną, a edukacja nieformalna pozostaje niedoceniona” – wyjaśnił przedstawiciel MEN.

Zaznaczył, że w niektórych krajach – Niemczech, Austrii czy Francji – znaczenie edukacji nieformalnej jest równoważne ze znaczeniem edukacji formalnej. Najlepiej tę politykę oddaje zdanie zawarte w Europejskich Ramach Kwalifikacji przyjętych w 2008 roku przez Parlament Europejski i Radę UE, że “na każdy poziom kwalifikacji łącznie z najwyższym, można dojść różnymi drogami (nie tylko poprzez edukację szkolną czy akademicką)”.

„Przyszłość edukacji to właśnie symbioza edukacji formalnej i nieformalnej” – powiedział Drzażdżewski. Zaznaczył, że edukacja nieformalna zachodzi na różnych etapach życia, ale jej rola w Polsce jest bardzo często niedostrzegana.

Jak podkreślali dyskutujący, z czasem wiedza przekazywana uczniom w szkole staje się dla nich nudna. „Dzieci przychodząc do szkoły mają nadzieję, że dowiedzą się wielu fascynujących rzeczy. Jednak z czasem ta szkoła przestaje być przygodą” – zaznaczył dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer.

Prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej dr Jacek Strzemieczny uważa, że edukacja nieformalna nie jest ograniczona egzaminami, czasem, określonym programem. „Prowadzenie takich form edukacji pozwala dużo ciekawiej uczyć” – przekonywał.

Jak tłumaczył, podejmując inicjatywy edukacyjne, organizacje pozarządowe nie muszą już czekać na to, aż edukację formalną zreformują odpowiednie instytucje państwowe. „Rytm pracy centralnych instytucji publicznych reformujących edukację jest zależny od procesów politycznych. To jest zabójcze dla edukacji, bo kluczowe procesy edukacyjne wymagają długiego horyzontu czasowego” – podkreślił dr Strzemieczny.

Zdaniem Drzażdżewskiego, sam „żywioł organizacji pozarządowych” jednak nie wystarczy, by skutecznie podnieść znaczenie edukacji nieformalnej. „Powinny one docenić też rolę edukacji formalnej. Swoje propozycje muszą poddać ocenie i ubiegać się o uznanie i docenienie w społeczeństwie” – mówił.

Eksperci podkreślali, że edukacja nieformalna nie jest obowiązkowa, dlatego bardzo trudno do niej przyciągnąć osoby dorosłe. „Ci, którzy dostali tytuł magistra, niemal natychmiast przestają się uczyć” – podkreślił Drzażdżewski. „Aktywność edukacyjna osób dorosłych po 25. roku życia spada zdecydowanie. Od 39. roku życia praktycznie już nie istnieje” – wtórowała mu wiceprezes Federacji Inicjatyw Oświatowych Elżbieta Tołwińska-Królikowska. „Dalej kształcą się ci, którzy mieszkają w dużych miastach, albo ci, którzy już mają wykształcenie” – dodała.

Zdaniem Tołwińskiej-Królikowskiej, człowiek uczy się poprzez doświadczenie i wtedy, kiedy widzi użyteczność zdobywanej wiedzy do rozwiązywania realnych problemów. „Zajęcia edukacyjne dla osób dorosłych muszą być więc odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby danej osoby” – powiedziała.

Autor: Źródło: PAP Nauka w Polsce

Zobacz więcej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
0:00
0:00